Silna marka na rynku. I co dalej?

blank

Posiadanie naprawdę silnej marki jest marzeniem wszystkich graczy rynkowych. To w sumie oczywiste. Dlaczego? Odpowiem krótko: otóż poprzez ostatnio bardzo popularną, słuszną zresztą, analogię marki do człowieka, korzyści z posiadania silnej marki na rynku są dokładnie takie same, jak korzyści płynące z posiadania silnej osobowości. Szare myszki zasadniczo mają mniejszą siłę przebicia, bywają niekiedy zupełnie niezauważane. A to dla marki jest już megakatastrofa!

W wyniku takiego przewodu myślowego mamy na rynku wielu graczy, którzy dążą do zbudowania silnej marki. Chcą być zauważani, jednoznacznie identyfikowani, jedyni w swoim rodzaju, nietuzinkowi i co istotne - pożądani, co natomiast przekłada się na oczekiwany wynik finansowy.

Jak stworzyć silną markę?

  • Poznać rynek, czyli wszystkich graczy (marki) i ich oferty (w tym przekazy emocjonalne);
  • Poznać klienta i jego potrzeby (niekoniecznie związane z produktem);
  • Zestawić powyższe ze sobą i stworzyć nietuzinkową osobowość marki, nadać charakter, przypisać konkretne cechy, a potem je konsekwentnie komunikować, tak aby wszyscy, którymi jesteśmy zainteresowani, poznali je, i co ważne, nie tylko zapamiętali i polubili, ale i pokochali, a także zidentyfikowali jako pożądane.
Ważna jest tu spójność i konsekwencja komunikacji. Nieprzemyślane działania \"ad hoc\" mało, iż nie podbudują marki, mogą ją, mówiąc potocznie, po prostu \"położyć na amen\". Potrzebny jest plan działania, mapa wskazująca najkrótszą drogę do celu. Tym właśnie jest strategia komunikacji marki. Załóżmy, że jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami takiej marki. I co dalej? W sumie nic. Krótka chwila na gratulacje, a potem szybki powrót do konsekwentnej ciężkiej pracy, w zasadzie dalece bardziej wymagającej od tej, która już została wykonana. Dlaczego? Teraz już mamy zobowiązania. Nie możemy zawieść swoich klientów, znudzić ich i rozczarować. Teraz mamy już zbyt wiele do stracenia, żeby pozwolić sobie na błąd. Powodzenia!

Zagadnienia: reklama, marka, wizerunek, pozycja marki print