Wystarczy dyskretny pistolet

blank

Kobieta w biznesie Seksapil to broń każdej kobiety. Trzeba jednak pamiętać, że żeby ustrzelić kogoś nie trzeba mieć karabinu maszynowego, bo wystarczy dyskretny mały pistolet. Oglądałem niedawno folder reklamowy jednej firmy. Na całej stronie było zdjęcie pani prezes, która uwydatniła całe swoje wdzięki poprzez głęboki dekolt. Na głowie miała dwa zwisające po czole loczki. Jak zobaczyłem to zdjęcie zastanowiłem się, czy jest to na pewno folder firmy, czy może anons matrymonialny? Niestety to był folder.

Kobieta w biznesie powinna mieć przede wszystkim klasę. Jej garderoba, zachowanie i gesty powinny wzbudzać zaufanie i kompetencje. Nie może przy tym zatracić kobiecości. Kobieta biznesu powinna podkreślać kobiecość, ale nie frywolność lub romantyzm. Jak to osiągnąć? Strój Przede wszystkim stroje powinny być idealnie dopasowane, tak by podkreślały to co powinny podkreślać, a maskowały – to co warto ukryć. Obecnie modne są stroje proste i skromne w myśl zasady – „mniej znaczy więcej”.


Styl formalny
  • Kiedy: Styl formalny stosujemy podczas oficjalnych wystąpień, wygłaszania mowy do szerszej publiczności i odczytu.
  • Dla kogo: Jest skierowany do osób na wysokich stanowiskach.
  • Jaki odbiór: Dystans, profesjonalizm, powaga, pewność siebie.

Następnie dobieramy ubranie w zależności od sytuacji. Styl formalny stosujemy podczas oficjalnych spotkań biznesowych. Należy wówczas korzystać głównie z garsonek, rzadziej ze spodni i sukienek. Przy doborze koloru garsonki trzeba uważać, by nie zdominował on typu urody. Ostre kolory jak gorąca czerwień lub żrąca zieleń będą koncentrowały uwagę słuchacza lub widza na ubraniu, a nie na treści wypowiedzi. Zestawy powinny składać się z maksymalnie trzech kolorów. Kobiety biznesu są często zmęczone czernią dlatego warto skorzystać z odskoczni. Można wybrać różne odcienie szarości, granatów, ciemny brąz i szlachetne bordo. Kostiumy formalne bezwzględnie powinny być uszyte z materiałów najwyższej jakości - wełna, jedwab lub ich mieszanki. W tym stylu należy unikać wszystkich zbędnych wzorów i dodatków. Duże świecące guziki – też źle wyglądają, tym bardziej, że koncentrują uwagę właśnie na sobie. Spódnica - zdecydowanie dłuższa - do kolan lub za kolano, ale nie za długa. Nigdy mała czarna! Pod marynarką najlepiej bluzka koszulowa w kolorze pastelowym. Ale tu uwaga - obecnie unikamy kołnierzy wykładanych na żakiet. W stylu formalnym raczej nie można sobie pozwolić na t-shirt pod marynarką, nawet jeśli jest bardzo dobry jakościowo, bez nadruków i ozdób. Kobieta nie może robić też z siebie wystawki sklepu jubilerskiego. Warto ograniczyć się do jednego pierścionka, w zależności od sytuacji można założyć też dyskretny łańcuszek z wisiorkiem lub sznur pereł. Brożki, czemu nie, ale powinny być „delikatne”. Wszystkie ozdoby mają głównie podkreślać elegancje. Nie zawsze Panie muszą być formalistkami. W codziennej pracy i podczas spotkań roboczych stosujemy styl koordynowany. Jednak Panie na najwyższych stanowiskach również w takich sytuacjach nie mogą zapominać o elegancji.
Styl koordynowany
  • Kiedy: styl koordynowany stosujemy podczas spotkań z klientami, wystąpień w mediach i służbowych np. śniadań i obiadów.
  • Dla kogo: Jest on skierowany zarówno dla średniego menedżmentu jak również do osób na wysokich stanowiskach.
  • Jaki odbiór: profesjonalizm i pewność siebie

Tu możemy pozwolić sobie na znacznie więcej: dwuczęściowe kostiumy, marynarka ze spodniami lub marynarka ze spódnicą. Dają one kobiecie zdecydowanie więcej swobody. Najkorzystniejsze fasony to oczywiście te najprostsze. Marynarki w stylu Chanel, ewentualnie z dekoltem w literę V. Dzień klasycznej businesswoman to spotkania, spotkania i jeszcze raz spotkania - u siebie w biurze lub na tzw. mieście. Ten styl pozwala sięgać nie tylko po wełnę i jedwab, ale także po wszelkie mieszanki - sztruksu, zamszu, wełny, jedwabiu, bawełny, nylony i poliestru. Uzyskane w ten sposób garsonka, czy kostium są bardziej praktyczne i mniej się gniotą. Tam, gdzie nie ma rygorystycznej polityki ubioru, panie mogą wybierać także spośród mniej zobowiązujących kolorów - zieleni, beży, brązów i odcieni pastelowych. Po ciężkiej pracy przychodzi czas na relaks. Ja uwielbiam chodzić wtedy w ubraniach sportowych i dresie. Moje znajome businesswomen zakładają wyciągnięte stare swetry i dżinsy. Czasem chodzą nawet w takich strojach na zakupy. Można sobie wyobrazić reakcje Pań w eleganckich sklepach… Nie wierzą, że osoby na luzie stać na drogie rzeczy. To oczywiście nie jest problem kobiet biznesu ubranych na luzie, ale w tak prostych sytuacjach potwierdza się powiedzenie „Jak Cię widzą tak Cię piszą”. Dlatego w sytuacjach służbowych, głównie podczas wyjazdów integracyjnych - luz należy kontrolować.
Styl swobodny
  • Kiedy: styl swobodny jest stosowany na szkoleniach, wyjazdach integracyjnych, luźnych spotkaniach po za biurem.
  • Dla kogo: dla wszystkich pracowników
  • Jaki odbiór: Przyjacielski, na luzie, ale z klasą

Można pozwolić sobie na kaszmirowy bliźniak lub golf. Do tego proste spodnie z dobrego materiału, np. cienkiej wełny czesankowej, eleganckie mokasyny i zegarek. Jest to dobry strój na wyjazdy służbowe, do swobodniejszych rozmów i spotkań po pracy. Jeśli natomiast wyjazd integracyjny to obóz przetrwania – nie można się bać zakładać munduru. Trzeba umieć znaleźć się w każdej sytuacji.

Znajomość oddziaływania kolorów pomaga odpowiednio zestawić garderobę i spotęgować zamierzony efekt odbioru
KOLORWRAŻENIE
BrązowyPowaga, ciepło, naturalność, niezawodność i wsparcie
SzaryNeutralny
CzarnyWyrafinowanie, czar, zaufania, bezpieczeństwo emocjonalne, skuteczność, solidność
CzerwonyOdwaga fizyczna, siła, ciepło, energia, fizyczne przetrwanie, ekscytacja.
RóżowySpokój fizyczny, ciepło, wrażliwość
NiebieskiKolor umysłu komunikuje inteligencję, pełne zaufanie, spokój, obowiązkowość, logikę, opanowanie, rozwagę, ciszę.

Kobieta w telewizji Do tych trzech podstawowych stylów trzeba dołączyć kolejny –kobieta w telewizji. Jest to bardzo surowy styl głównie ze względu na kwestie techniczne. Jeśli przychodzimy do studia telewizyjnego warto przyjść 45 minut przed programem. Obowiązkowy jest make-up, który robią Panie charakteryzatorki. Warto jednak mieć ze sobą swój ulubiony puder. W charakteryzacji można też poprawić fryzurę. Dobrze jeśli włosy nie są tapirowane i nie jest wylany na nie litr lakieru. Dobrze jeśli fryzura jest skromna i staranna. Grzywka nie powinna zasłaniać twarzy, włosy opadające na ramiona można odgarnąć do tyłu, żeby nie zakłócały pracy mikrofonu. Warto pamiętać też, że mikrofon trzeba też gdzieś przyczepić. Dlatego sukienki – to nie najlepszy pomysł na występ w telewizji. Ostatnio mój kolega dziennikarz z TVN-u opowiadał, że gościł w programie Panią, która przyszła w sukience. Kabelki od mikrofonu udało się włożyć jakoś pod spód, ale w pewnym momencie nadajnik, który nie był przypięty wyskoczył pomiędzy nogami. Prowadzący z trudem zachował powagę. Zrozumiałe też, że było to dość krępujące także dla samej Pani. Tak więc drogie Panie polecam żakiety, do których można przypiąć „klipsa”, a do paska spodni lub spódnicy przypiąć nadajnik mikrofonu. Telewizja jest też wybredna jeśli chodzi o tkaniny. Przyjęło się powiedzenie, że kamera dodaje kilka kilogramów wagi. Czasem może istotnie tak jest, a to za sprawą materiału. Dlatego kreacja powinna być wykonana z tkanin lekkich. Nie może być dużo dziwnych wzorków, linii, drażniących prążków, dużych kontrastów w kolorach – bo widz widzi wtedy różne skaczące wzorki na ekranie. To zachęca do przełączenia programu. Kamera nie lubi też kolorów białego, czarnego, ostrego czerwonego oraz generalnie kontrastów, choć te kolory nie są zakazane. Za to mile widziane w studiu są m.in. odcienie szarości i niebieskiego. Kolory są o tyle ważne, że wpływają na naszą podświadomość. Nie tak dawno wszyscy byli zachwyceni przemianą Renaty w Bieli. Choć sama biel nie jest najlepiej widziana na ekranie – to jednak w tym konkretnym przypadku ten kolor podkreślał jej niewinność, uczciwość i roztropność. Do tego odpowiednie gesty i barwa głosu. Idealna robota ludzi od wizerunku. Choć raczej nie wpłynęła na wynik ostatnich wyborów. Według badań amerykańskich psychologów to co ktoś o nas myśli w 55% zależy od naszego stroju, 38% od barwy i głośności głosu, a zaledwie 7% od tego co mówimy. Dlatego ważne jest przykładanie uwagi do stroju i wyglądu. Kiedy kończą się argumenty w merytorycznej dyskusji - odpowiednio dobrany kaliber „seksapilu” na pewno doprowadzą do postawionego celu. Bo z męskiego punktu widzenia, seksapil to skuteczna broń kobiety.

Biżuteriai dodatki
TypWRAŻENIE
bransoleta, złoty lub srebrny łańcuszeksubtelność połączona z klasyką. Biżuteria nie powinna być za gruba. Trzeba ją dopasować do sylwetki.
kolczykidelikatne, dopasowane do reszty stroju perły lub małe brylanciki
zegarekklasyczny, uznanej marki, na skórzanym pasku lub metalowej bransolecie
brosze, wisiorki, pierścionkiklasyczne formy i starodawna biżuteria, taki akcent dodaje szyku i łagodzi surowość prostoty stroju
paskinajlepiej skórzany o standardowej szerokości - 3 cm, z prostą klamrą
apaszkato wciąż niezrównany atrybut kobiety z klasą, powinna być z mięsistego jedwabiu, kolorystycznie dopasowana do reszty stroju, apaszka nada indywidualny charakter poważnej garsonki, zawiązana niedbale na szyi lub narzucona na ramiona ożywi i rozjaśni biznesowy wygląd
butyjeden z ważniejszych elementów ubioru, który sprawia, że nobliwy strój kobiety na stanowisku nabiera charakteru, szpilki tylko na wieczór

Zagadnienia: autoprezentacja, Rozwój, prezencja print