Żargon w pracy, czyli język korporacji

Żargon w pracy, czyli język korporacji

Jednym wydaje się śmieszna, inni jej nie akceptują. Korpomowa, czyli najważniejsze know-how pracowników korporacji, na stałe weszła do polskich biur. Chcesz zostać profisem? Poznaj ją na ASAP!

Żargon biurowy, wykorzystywany dawniej w dużych, międzynarodowych korporacjach, dziś stosowany jest nawet w małych firmach. Tendencja do używania tzw. ponglishu występuje w wielu branżach, dla których nowomowa korporacyjna stała się najlepszym sposobem komunikacji.

Niezbędna korpomowa

Pracownicy korporacji twierdzą, że korpomowa jest potrzebna i użyteczna. Pomaga nie tylko w wewnętrznej komunikacji, ale także w kontaktach z kontrahentami, głównie anglojęzycznymi.

Język polski w korporacjach coraz bardziej przesiąka angielszczyzną. Wszystko jednak po to, by komunikacja była sprawniejsza, a praca na stendbaju (ang. stand by – pracować bez przerwy przez długi czas) choć trochę łatwiejsza.

Zostać profisem

Gdy masz esajment (ang. assingment – zadanie do wykonania), najważniejszy staje się dedlajn (ang. deadline – ostateczny termin). Podczas pracy w korporacji musisz podejmować czelendże (ang. challenge – wyzwania). Na początku kariery trzeba cię skołczować (ang. coaching – trenować), czyli zdopingować i zmotywować. Brify (ang. brief – opis projektu), mitingi (ang. meeting – spotkanie) i sendałt (ang. sendout – wysyłka) – wszystko na ASAP (ang.as soon as possible – tak szybko, jak się da). Nim się obejrzysz, zostaniesz już FTE (ang. full time employee – pracownik na pełny etat). Twoim największym celem ma być jednak to, by stać się profisem – profesjonalistą w każdym calu.

Korporacyjny team

Podczas pracy nad projektem czy kejsem (ang. case – sprawa) wraz z innymi tworzysz zespół (ang. team), w którym wspólnie fokusujecie się (ang. focus – skupiać się) na targetach (ang. target – cel) i kliencie. W weekendy razem się resetujecie (odpoczywacie), dzięki czemu od poniedziałku znów możliwy jest właściwy workflow (przepływ pracy, organizacja zadań).

Wewnętrzna solidarność

Opanowanie specyficznego języka jest nieodłącznym elementem pracy w korporacji. Międzynarodowy charakter firm sprzyja kształtowaniu się nowomowy biurowej, używanej wyłącznie przez pracowników konkretnej branży. Korpopracownicy, poprzez wytworzenie własnego slangu, wypracowali nie tylko skuteczny sposób komunikacji, ale także wewnętrzną solidarność.

Zapraszamy również do poznania metody i narzędzi, które ułatwią pracę nie tylko profisą, ale i pracownikom małych firm. Zainteresowanym polecamy artykuły na Strefie Wiedzy Cognity.

Polecamy również kursy i szkolenia informatyczne, które pozwolą na podniesienie własnej wiedzy i kwalifikacji oraz optymalizowanie pracy.

Zagadnienia: praca, kariera, korporacja, ciekawostki, korpo-mowa, żargon, korpomowa print