Flow - doświadcz stanu przepływu

Flow - doświadcz stanu przepływu

Zdarzyło Ci się pracować, zupełnie jakbyś był w transie: skoncentrowany, precyzyjny, niemal perfekcyjnie wykonujący swoją robotę? Gratuluję. Doświadczyłeś więc stanu przepływu. Dowiedz się o nim więcej.

Przypomnij sobie moment w życiu, kiedy byłeś tak zaangażowany w robienie czegoś, że zupełnie straciłeś poczucie czasu. Wszystko wokół Ciebie, począwszy od dzwoniących telefonów, po ludzi przechodzących na korytarzach firmowych, wydawało się nie istnieć. Twoja uwaga skupiła się całkowicie na tym, co robiłeś i wsiąkłeś w to tak bardzo, że zapomniałeś o lunchu. Co więcej, czułeś się niesamowicie podekscytowany i uradowany swoim zajęciem. Prawdopodobnie, przypominając sobie przykłądową sytuację dość wyraźnie, sam w tej chwili wywołałeś w sobie stan przepływu. Jeśli tak, ciesz się nim i korzystaj z tego, kiedy potrzebujesz.

 

Większość z nas doświadczyła tego wielokrotnie, co psychologowie nazywają "przepływem", stanem w którym tracisz poczucie siebie, insynktownie posuwając się do przodu, całkowicie poświęcony stojącemu przed Tobą zadaniu. W tym artykule dowiesz się więcej o modelu przepływu, przyjrzysz się, w jaki sposób możesz korzystać z tego jak najczęściej, aby stawać się bardziej wydajnym człowiekiem. Dla mnie wysoka wydajność nieodłącznie wiąże się z późniejszym dłuższym wolnym czasem dla siebie.

 

Kto to wymyślił?

 

Model przepływu został po raz pierwszy wprowadzony przez psychologa Mihaly Csikszentmihalyi, który opisał ten proces w książce "Flow. Psychology of Optimal Experience" – polecam książkę, jest wydana także w wersji polskiej. Ogólnie, model flow przedstawia stany emocjonalne, które pojawiają się, gdy wykonujesz jakieś zadanie, w zależności od postrzeganego poziomu trudności wyzwania i poziomu zaawansowania Twoich kompetencji – od apatii w przypadku niskich poziomów do przepływu w przypadku wysokich. Ten stan często obserwowany jest u ludzi, którzy biegle opanowali konkretną umiejętność, np trener w czasie swojego wystąpienia na szkoleniu, piłkarz na meczu, wędkarz przy wyciąganiu ryby, kierowca w czasie rajdu.

Co składa się na doświadczenie przepływu?

Twórca modelu flow zidentyfikował 10 doświadczeń, które wpływają na wywołanie w sobie stanu przepływu (oczywiście wszystkie nie muszą wystąpić) :

  • jasne zrozumienie tego, co chcesz osiągnąć

  • umiejętność skupienia się przez dłuższy okres czasu

  • utrata poczucia świadomości samego siebie

  • poczucie szybko mijającego czasu

  • zdobywanie natychmiastowych informacji zwrotnych

  • równowaga między poziomem wyzwania a poziomem kompetencj

  • poczucie osobistej kontroli sytuacji

  • brak świadomości potrzeb fizjologicznych

  • całkowite pogrążenie się w wykonywanej działalności

Jak doświadczyć stanu przepływu?

  • wyznaczaj eksytujące cele

  • poprawiaj koncentrację

  • buduj pewność siebie

  • pozyskuj informację zwrotną

  • wymagaj od siebie coraz więcej

  • zwiększaj swoje kompetencje

  • korzystaj z sesji coachingu lub rób autocoaching

Zagadnienia: coaching, flow, przepływ print