Sekret pisania zabójczo dobrych tekstów

Sekret pisania zabójczo dobrych tekstów

Kto wie, może Ty również masz szansę otrzymać Literacką Nagrodę Nobla, jeśli wykorzystasz zamieszczone tutaj strategie pisania unikalnych tekstów?

Nie ma potrzeby, aby reklama wyglądała jak reklama. Jeżeli będzie wyglądać jak artykuł, przyciągnie około 50% więcej czytelników”.

 

Tak pewnego dnia stwierdził ojciec reklamy, David Ogilvy. Ale jak stworzyć tekst, który przeczyta tysiące osób i maksymalnie zwiększy prawdopodobieństwo uzyskania konwersji? Pewnie chcesz publikować angażujące artykuły, które wyróżniają się od całej reszty o podobnej tematyce, trafiają w potrzeby czytelników, inspirują do przemyślenia i wzywają do podjęcia działania. Treści, które znajdą się wysoko w wyszukiwarce Google, konsekwentnie stawiającą na wartościowy content i reprodukowane w 3 najważniejszych portalach społecznościowych, Facebook, Twitter i Google+.

 

Ja, pisarz

 

Od najmłodszych lat uwielbiam pisać teksty, w podstawówce i gimnazjum za opowiadania dostawałem szóstki i piątki, aby później oglądać dwóje i tróje, co było i tak ogromnym osiągnięciem, zważywszy na kosmiczne wymagania nauczycieli. Przypuszczam, że nawet Wisława Szymborska, Laureatka Nagrody Nobla w 1996 miałaby u mojej pani profesor od polskiego maksymalnie cztery z minusem. Wiele razy siadałem przed edytorem tekstu wtedy gdy to zaplanowałem i bardzo często kończyłem pierwsze dwa zdania po godzinie. Moimi celem zawsze było napisanie najlepszego możliwego dla mnie materiału, więc bardzo frustrującym było, gdy po prostu nie byłem w stanie nic napisać. Był nawet okres, kiedy przez dwa miesiące unikałem spojrzenia na ikonkę programu do pisania. Przełom nastąpił w wyniku najmniej oczekiwanych wydarzeń, które na zawsze zmieniły mój sposób myślenia....Wrócę jeszcze do tego, a tymczasem dowiedz się, jak natychmiast pisać dobre teksty.

 

Twórz unikalne teksty

 

Twórz magnetyczne nagłówki – Twój nagłówek jest pierwszym i bardzo często jedynym zdaniem, na którym masz szansę zrobić wrażenie na czytelniku. Dlaczego? Bo 8 na 10 osób przeczyta nagłówek Twojego tekstu, ale tylko 2 na 10 zapozna się z pozostałą częścią. Oznacza to, że wymyślanie świetnego nagłówka jest krytyczną umiejętnością. David Ogilvy powiedział: „Nagłówki, które lepiej działają, są obietnicą składaną czytelnikowi, o dalszych korzyściach”.

 

Zacznij z hukiem – Na wstępie zadaj retoryczne pytanie, które wprawi w zamyślenie, uruchamiając wyobraźnię czytelnika. Przytocz anegdotę lub cytat, pasujący do kontekstu lub powołaj się na zaskakujące statystyki. W tym miejscu warto wzbudzić motywację do poznania dalszej części, wzbudzając emocje, które pojawią się, gdy osoba czytająca zdecyduje się wdrożyć sugerowane rozwiązania i ewentualnie takie, które pojawią się, jeśli nie skorzysta z tej niesamowitej okazji. Wykorzystaj przy tym perswazyjne słowa, takie jak: Ty, darmowe, nowe czy natychmiast.

 

Wypunktuj obiecane korzyści – Aby to zrobić, musisz zadać sobie konkretne pytanie: „co dokładnie oferuję?” Niech będą to obietnice skłaniające do kontynuowania czytania (mózg się szybko nudzi), skłaniające do zakupu w pośredni sposób i zapowiadające ogromne możliwości w przyszłości. Wyciągnij najzwyczajniej w świecie esencję ze zdań, dołączając dane i dowody, bo tutaj jest miejsce na przedstawienie suchych faktów.

 

Opowiedz intrygującą historię – Genialnym sposobem na taką, jest posłużenie się modelem Podróży Bohatera, czyli monomitu zidentyfikowanego przez Josepha Campbella w książce „The Power of Myth”. Największe, kasowe hollywoodzkie produkcje, takie jak Matrix czy Gwiezdne Wojny, oparte są o ten model, który możesz z powodzeniem zaadoptować do treści. Ponieważ bez sensu jest pisanie elaboratu, nie musisz uwzględniać wszystkich etapów, ale te zdecydowanie najważniejsze, czyli przedstawienie bohatera w jego świecie, opisanie jego celu, pojawiającej się przeszkody, znalezienie mentora czy wielkiej inspiracji, która zmotywuje go do podjęcia wyzwania i podanie morału. Taka historia jest genialnym miejscem, aby wrzucić przykład, jak w praktyce ktoś wykorzystał Twoje rozwiązania.

 

Przytrzymuj uwagę – Wspomniałem wcześniej, że mózg szybko się nudzi. John Medina w swoim bestsellerze „12 sposobów na supermózg” pisze, że już po 10 minutach następuje spadek uwagi u człowieka. Dlatego należy serwować mu „cliffhangery”, które nie tylko przytrzymają jego koncentrację, ale również wzbudzą ciekawość, humor, zdumienie czy wątpliwości i skłonić do podjęcia wyzwania. Jeśli nie wiesz o czym piszę, przypomnij sobie film lub książkę, która od początku „trzyma za mordę”.

 

Zakończ w dobrym stylu – Pozwól sobie na odrobinę zdań, w których podsumujesz swój tekst, zainspirujesz czytelnika, wzywając go do działania. To dobry moment, abyś zasugerował czytelnikowi, aby pomyślał, co stanie się w najbliższej przyszłości, jeśli wykorzysta zawarte tutaj informacje. Otwórz również pętle na następny artykuł.

 

Gdy podświadomość jest gotowa...

 

Gdy pewnego razu przeczytałem w Internecie o NLP i coachingu, natychmiast podświadomie uznałem, że to coś dla mnie. Lubię pracę, w której codziennie mogę robić coś nowego, jak w poprzedniej, gdy projektowałem każdego dnia coraz ciekawsze wzory opakowań i standów reklamowych. Gdy poszedłem na szkolenia, na jednym z nich trener powiedział „jeśli Twoja podświadomość jest gotowa, Ty również jesteś gotowy do działania”. To była odpowiedź na mój problem, gdy siadając do pisania, nie mogłem nic napisać, nawet gdy zmuszałem się. Od tamtej pory, wyposażony między innymi w niebywale fascynującą wiedzę o komunikacji interpersonalnej i o mechanizmach podświadomych, siadam do artykułów wtedy, gdy podświadomie czuję, że jest do tego najlepszy moment. Tak jak dzisiaj, gdy stworzyłem dla Was ten tekst. I mimo że na razie nie mam szans na Literacką Nagrodę Nobla, to uważam, że wiedza wyniesiona z treningów umiejętności miękkich i dopracowanie własnego stylu pisania, dają w rezultacie całkiem dobry warsztat pisarski.

 

Co tam jest jeszcze?

 

Nie byłbym sobą, gdybym zawarł w artykule wszystko, co mam do powiedzenia. Ukryte są w nim dodatkowe, inne strategie i struktury, dlatego jeśli chcesz, odkryj, co jest tam jeszcze – odkrywanie to wyśmienita ludzka przypadłość, która sprawia, że człowiek szybko się uczy. Ty też masz ogromną szansę pisać dobre artykuły, jeśli wykorzystasz w praktyce moje wskazówki i dotrzesz po więcej, dokładniej analizują ten tekst. Jeśli to zrobisz, czeka na Ciebie nagroda – następny artykuł, w którym dowiesz się o strategiach neuromarketingowych, zwiększających Twoje wyniki w prywatnym i zawodowym obszarze. Poznasz co najmniej 10 odkryć, które wykorzystasz w marketingu.

 

 

 

 

 

 

Zagadnienia: storytelling, copywriting, pisanie tekstów print