Business Storytelling - 6 typów historii, które sprzedają

Business Storytelling - 6 typów historii, które sprzedają

Opowieści sprzedają. Poznaj 6 rodzajów opowieści, dzięki którym zmotywujesz zespół, nawiążesz relację, zbudujesz zaufanie i zwiększysz sprzedaż swoich produktów.

Przypomnij sobie, jak często byłeś zafascynowany wciągającą historią? Mogłeś wtedy czytać powieść, której nie potrafiłeś odłożyć, albo oglądać film, którego nie byłeś w stanie wyłączyć. A może wzruszyłeś się, bo słyszałeś historię o niezwykłym sukcesie swojego kolegi lub zmieniłeś zdanie po przeczytaniu niepokojącej opowieści, zamieszczonej w gazecie.

 

Historie zmieniają nasz sposób myślenia, odczuwania i działania. Mogą one stanowić fundament całej firmowej kultury, przyczyniać się do przełamywania barier i przekształcania sytuacji w korzystne. Historie rozpalają nasze wyobraźnie, wzbudzają pasje i inspirują w sposób, w jaki nie mogą zrobić tego czyste fakty i twarde dane, dlatego coraz częściej stają się potężnymi narzędziami biznesowymi, używanymi w kampaniach reklamowych lub wykorzystywanymi przez skutecznych liderów, pragnących zaangażować swój zespół. Jeśli chcesz natychmiast motywować innych, musisz koniecznie dowiedzieć się, jak opowiadać dobrą historię.

 

Poznaj Business Storytelling

 

Ludzie opowiadają historie, aby komunikować się i budować relacje z pracownikami, klientami, współpracownikami, partnerami, dostawcami i mediami. Historie biznesowe różnią się od zwykłych opowieści tym, że nie są wprowadzane dla rozrywki, ale do tego, aby umieścić cel lub pożądany rezultat w umyśle słuchacza. Kiedy opowiadasz dobrą historię, tworzysz intensywny, osobisty związek między wiadomością a publicznością. Skuteczne historie mogą zmienić nasze opinie o usłudze, produkcie, mogą też zainspirować do osiągnięcia celów, które dotąd uważane były za niemożliwe do realizacji oraz znacznie zwiększyć sprzedaż, dzięki zamieszczonej strategii zakupu w historii.

 

Opowiedz 6 rodzajów historii

 

  • Opowieść „Kim jestem” - wyjaśnia, kim jesteś jako osoba. Mówi innym ludziom o Twoich marzeniach, celach, osiągnięciach, porażkach, motywacjach, wartościach i osobistej historii. Podzielenie się takimi osobistymi wyznaniami prowadzi błyskawicznie do budowania zaufania. Opowiedz tę historię, gdy dołączysz do nowego zespołu lub gdy chcesz zbudować nową relację z nieznajomym.

 

  • Opowieść „Dlaczego jestem tutaj” - komunikuje, dlaczego robisz, to co robisz – celem jest zastąpienie podejrzliwości zaufaniem. Ludzie pragną wiedzieć podświadomie, „ co w tej historii jest dla mnie” oraz „co to oznacza dla Ciebie”.Te historie wyjaśniają, że nie masz ukrytych celów i zawsze podchodzisz uczciwie do sytuacji. Ludzie mogą zadawać sobie pytanie, czy jesteś pasjonatem tego, co robisz, czy jesteś finansowo zmotywowany i czy jesteś tu ze słusznych powodów. Użyj tego rodzaju historii podczas sprzedaży i w sytuacjach, gdzie trzeba szybko budować zaufanie lub zapewnić o właściwych zamiarach.

 

  • Historia „Dydaktyczna” - tworzy doświadczenie, które wpływa na słuchaczy lub czytelników. Pokazuje ona, w jaki sposób następują zmiany w zachowaniu, perspektywie, umiejętnościach, które prowadzą do znaczących wyników. Możesz użyć tego rodzaju historii na przykład do symulacji najlepszego lub najgorszego scenariusza. Świetnie się sprawdzają w czasie szkoleń i wykładów.

 

  • Historia „Moja wizja” - inspiruje ludzi i zachęca do odczuwania nadziei lub szczęścia. Dzięki niej przekonasz odbiorców, że ich ciężka praca i poświęcenie jest warte wysiłku. Użyj jej, kiedy potrzebujesz zmotywować ludzi do osiągnięcia konkretnego i wartościowego wyniku lub zainspiruj do przezwyciężenia frustracji, przeszkody i podjęcia wyzwania, tak aby odbiorcy mogli osiągnąć wartościowy cel.

 

  • Historia „Wartości w akcji” - wzmacnia wartości, które chcesz przekazać swojej publiczności. Może być pozytywna lub negatywna. Na przykład możesz opowiadać historię, która przekazuje współczucie, uczciwość lub zaangażowanie, albo opowiedzieć taką, która podkreśla postawy, których nie chcesz – cynizmu, nieetyczności czy lekceważącego podejścia do jakości.

 

  • Opowieść „Wiem, o czym myślisz” - pozwala przekazać ludziom zastrzeżenia, podejrzenia, pytania lub wątpliwości, zanim w sposób oficjalny je wyrazisz. Kiedy opowiadasz tego typu historię, potwierdź perspektywę lub obawy publiczności – to pozwoli im poczuć, że jesteś po ich stronie i że identyfikujesz się z ich uczuciami. Tego rodzaju historie są cenne w sprzedaży lub negocjacjach.

 

Opowiedz przekonującą historię

 

Dobra historia jest jak przepis – niektóre składniki potrzebujesz zmiksować, abyś odniósł sukces. Wszystkie wielkie opowieści mają trzy istotne elementy: kontekst, akcję i morał.

 

  • Kontekst – jest najczęściej zaniedbywanym elementem przez gawędziarzy, bez niego Twoja historia może zniechęcić lub zmylić publikę. Kontekst dostarcza podstawowych informacji, które nadają sens całej opowieści, wywołują zainteresowanie i nawiązują połączenie z osobistymi doświadczeniami odbiorcy.

 

Kontekst stworzysz, odpowiadając na 4 pytania:

 

Gdzie i kiedy ta historia miała miejsce?

Kto jest głównym bohaterem, z którym publiczność może się zidentyfikować?

Jaki jest cel bohatera?

Kto lub co stoi mu na drodze?

 

  • Akcja – każda wielka opowieść zawiera działania: wzloty i upadki, konflikty, porażki i bitwy. Najczęściej bohater w trakcie akcji doświadcza porażki i wyciąga wnioski. W Twojej historii, główny bohater musi coś zrobić. Idealnie, jeśli wystąpią jakieś komplikacje lub problemy w jego podróży. Przeszkody tworzą napięcie i wpływają na relację z publicznością, bo każdy napotyka na przeciwności codziennie.

 

  • Morał – na koniec przedstaw losy bohatera i wyjaśnij czego się on nauczył. W tym miejscy zadbaj o mądre sugestie, które będą wartościowe dla odbiorcy, ponieważ wielu odbierze je osobiście.

 

Ucz się od wielkich gawędziarzy

 

  • Słuchaj – najlepsi z nich to również świetni słuchacze.

  • Praktykuj – ćwicz swoją historię i zanim ją opowiesz, opowiedz ją znajomemu, stań przed lustrem lub nagraj się na smartfona.

  • Odwołuj się do doświadczeń – dobieraj swoje historie w taki sposób, abyś odwoływał się do osobistych doświadczeń odbiorcy. Dobieraj słowa, aktywując u słuchaczy najważniejsze zmysły – dzięki temu zapamiętają ją na długo.

 

Business Storytelling jest sztuką opowiadania historii w celu nawiązywania komunikacji i budowania relacji z pracownikami, klientami, dostawcami i partnerami. Celem nie jest rozrywka, ale osiągnięcie konkretnego celu lub pożądanego rezultatu. Opowiadaj ciekawe, autentyczne historie, które przekażą innym ludziom więcej o tym, kim jesteś i dlaczego tu się znalazłeś. Nie obawiaj się w nich zdradzić nieco o swoich przeszkodach, popełnionych błędach lub podjętych wyzwaniach. To genialny sposób do szybkiego zbudowania zaufania, nawiązania wartościowej relacji i sprzedaży swoich produktów.

Zagadnienia: sprzedaż, biznes, storytelling print