Jak wybrać oprogramowanie do prowadzenia webcastów?

blank

Chcąc poprowadzić webcast zmuszeni jesteśmy wybrać oprogramowanie, którym się posłużymy. W przypadku, gdy prowadzimy internetowe spotkania sporadycznie, możemy pozwolić sobie na eksperymenty w oprogramowaniem. Jednak, gdy webcast ma stać się częścią systemu e-learningowego w naszej firmie, bądź komercyjnym narzędziem, bardzo istotne jest, aby decyzję podjąć świadomie. Wycofanie się z niej może być drogie i czasochłonne. Na co więc zwracać uwagę przy wyborze odpowiedniego oprogramowania? Odpowiedzieć musimy sobie jedynie na dwa podstawowe pytania: czego my oczekujemy od oprogramowania? I: czego od oprogramowania mogą oczekiwać uczestnicy naszych webcastów? W pierwszym przypadku zastanówmy się więc jak wyglądają lub będą wyglądać prowadzone przez nas sesje? Jakich narzędzi użyjemy? Które funkcjonalności są dla nas kluczowe, które ważne, a które – choć wydają się istotne – są w zasadzie zbędnym dodatkiem. Oczywiście, łatwiej przeprowadzić analizę własnych potrzeb, gdy posiadamy odpowiednie doświadczenie. Gdy go nie mamy pozostaje nam poleganie na opinii innych, oraz testy. Każdy dostawca oprogramowania tego typu powinien udostępnić możliwość bezpłatnego przetestowania swojej aplikacji. A jak wiadomo: doświadczenie jest najlepszym doradcą. Gdy nie musimy od razu wdrażać do naszej firmy pełnego komercyjnego rozwiązania wartego często dziesiątki tysięcy dolarów, warto skupić się na ofertach z miesięcznym abonamentem. Opłata wynosi wtedy kilkanaście czy kilkadziesiąt dolarów, a z oferty można zrezygnować w każdej chwili. Jeśli program nie spełni naszych oczekiwań, rozczarowanie będzie zdecydowanie mniej bolesne finansowo. A czego od oprogramowania mogą oczekiwać uczestnicy naszych webcastów? Przede wszystkim pamiętajmy, że wielu z nich nie miało do tej pory do czynienia z tą formą komunikacji i każdy program – jakikolwiek by nie został przez nas wybrany – będzie dla nich nowością. Z punktu widzenia uczestnika ważne jest więc, żeby program był przyjazny, łatwy w obsłudze. W miarę możliwości dobrze by było, gdyby obsługa odbywała się w ojczystym języku uczestników, ale nie jest to najistotniejsze. Użytkownikowi bardziej zależeć może na tym, żeby oprogramowanie działało bez konieczności konfiguracji komputera i instalowania dodatkowych komponentów. Po pierwsze: nie każdy musi posiadać wiedzę i umiejętności niezbędne do instalowania oprogramowania, po drugie: przy jednorazowym uczestnictwie w webcaście potencjalny uczestnik może nie zadać sobie trudu instalowania dodatkowych aplikacji. Idealnym rozwiązaniem jest więc wybór programu, który korzysta bezpośrednio z okna przeglądarki internetowej. Ważne też, aby aplikacja współpracowała z mniej popularnymi systemami operacyjnymi, nie tylko tymi z rodziny Windows. Reasumując: określmy czego potrzebujemy, ale nasze potrzeby zweryfikujmy doświadczalnie. W internecie bez trudu znajdziemy rankingi i listy oprogramowania, które może nam odpowiadać. Wybierzmy kilka najciekawszy propozycji, pamiętając, które cechy i funkcjonalności są w naszym konkretnym przypadku niezbędne, a później pozostaje nam tylko wygospodarowanie odpowiedniej ilości czasu i energii, aby sprawdzić działanie wybranych programów w praktyce. Jeśli wykonamy tę pracę solidnie, wybór odpowiedniej aplikacji nie powinien być trudny. Tekst pochodzi ze strony www.webcastnow.pl redagowanej we współpracy z Fundacją Obserwatorium Zarządzania, która realizuje międzynarodowy projekt How to webcast. www.webcastnow.pl

Zagadnienia: webcast, webinar, Piotr Maczuga print