Dlaczego warto i jak badać użyteczność firmowej strony www?

blank

Strona internetowa firmy jest narzędziem komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, ma za zadanie prezentować markę i zainteresować użytkownika produktami czy usługami. Optymalnie zaprojektowana witryna www przyciąga uwagę i zachęca do kolejnych odwiedzin. Czy strona Twojej firmy spełnia te oczekiwania i jak możesz się tego dowiedzieć?
Firmowa strona www stanowi wizytówkę przedsiębiorstwa i to od niej w pierwszej kolejności zależy wizerunek firmy w sieci. Funkcjonalna, łatwa w obsłudze i miła dla oka strona internetowa przyciąga znaczniej więcej użytkowników niż strona o podobnej treści, ale podanej w sposób chaotyczny, o nieintuicyjnej nawigacji czy nieprzyjemnej grafice. Na dobrze zaprojektowanej stronie internauci dłużej pozostają, dzięki czemu są w stanie lepiej poznać ofertę firmy i zapamiętać markę. Zwiększa to oczywiście prawdopodobieństwo skorzystania przez użytkownika z usług firmy i to niejednorazowego, gdyż na taką stronę www klienci również chętniej wracają. Stopień ergonomii serwisu może więc mieć bezpośredni wpływ na wysokość obrotów firmy. Szczególnie dobrze widać to na przykładzie sklepów internetowych, w przypadku których poprawienie funkcjonalności strony www może zwiększyć wyniki sprzedażowe nawet o 400% (zgodnie z wynikami badania Nielsen Norman Group).
W wielu branżach sukces firmy wręcz zależy od tego, na ile przyjazna dla użytkownika jest jej firmowa strona www. Jak jednak w obiektywny sposób ocenić użyteczność własnej witryny internetowej? Najprostszym i najtańszym, a przy tym bardzo skutecznym sposobem jest przeprowadzenie badania opinii użytkowników strony www – oczywiście badania internetowego. W ten sposób otrzymamy wiadomości „z pierwszej ręki”, gdyż o zdanie na temat naszego serwisu zapytamy osoby właśnie go odwiedzające. Ważne, aby zaproszenie do wypełnienia ankiety zamieścić w widocznym miejscu na stronie głównej naszego serwisu i podlinkować je do dobrze skonstruowanego kwestionariusza badawczego.
Skąd jednak wziąć taki kwestionariusz? Otóż, aby ułatwić firmom prowadzenie badań online, w panelu badawczym www.pbonline.pl udostępniliśmy darmowe szablony ankiet przydatnych dla biznesu, w tym kwestionariusz „Ocena strony www”. Szablon ten można przetestować, a po założeniu konta w naszym serwisie, wykorzystać szablon do przeprowadzenia własnego badania użyteczności strony www. Oczywiście każda firma, a tym samym każda strona www jest inna, różni się w poszczególnych elementach i ich funkcjach, różne witryny internetowe mogą też służyć odmiennym celom. Dlatego szablon ankiety można edytować i modyfikować, dostosowując go do precyzyjnie określonych celów, jakie sobie postawi osoba badająca.

Kwestionariusz ankiety zawiera natomiast pewne elementy niezbędne dla określenia użyteczności strony www. Bez względu na specyfikę badanej witryny internetowej, warto zweryfikować, czy:

·         Łatwo i szybko pozwala znaleźć informacje, których poszukuje użytkownik;
·         Informacje na niej zamieszczone są podane w jasny i zrozumiały sposób oraz są merytorycznie wyczerpujące;
·         Obsługa strony jest intuicyjna, łatwa w nawigacji;
·         Strona jest atrakcyjna wizualnie, czytelna i przejrzysta;
·         Strona szybko się ładuje.

Respondenci badania mają także możliwość wskazania co w serwisie podoba im się najbardziej, a co najmniej, czego w nim brakuje i co należałoby ich zdaniem zmienić. Są tu również pytania określające cechy demograficzne użytkowników, jak i pytania związane z praktycznym korzystaniem ze strony www np. pytania o powody czy częstotliwość korzystania z serwisu - dzięki nim możliwe będzie stworzenie ogólnego profilu użytkownika danej strony internetowej.

Po zamieszczeniu linku do ankiety na swojej stronie www, wystarczy czekać na wyniki badania. Ich analiza również nie zajmie dużo czasu ani wysiłku, dzięki możliwości stworzenia w systemie pbonline.pl raportu z badania zawierającego tabele proste i krzyżowe (pokazujące korelacje) w ujęciu liczbowym i procentowym.

 

Przeprowadzenie badania to dopiero pierwszy krok do uzyskania funkcjonalnej, przyjaznej użytkownikowi strony www. Kolejnym krokiem jest wyciągnięcie wniosków z wyników badania i udoskonalenie serwisu zgodnie ze wskazówkami, jakie dostarczyli nam respondenci. Całość tego procesu przełoży się na lepszy wizerunek firmy, zadowolenie klientów czy wyniki sprzedaży firmy.

Korzystając z narzędzia badania użyteczności strony internetowej dostępnego na www.pbonline.pl, badanie można przeprowadzić szybko i sprawnie, poświęcając minimalną ilość czasu i bardzo niewielkie środki finansowe. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, w jaki sposób skorzystać z darmowej ankiety na temat użyteczności strony www i zamieścić ją na swojej stronie internetowej, wejdź na: www.pbonline.pl/customers/pages/wzorcowe-ankiety.
Zapraszamy do przetestowania naszego panelu badawczego www.pbonline.pl i gotowych szablonów ankiet.

Zagadnienia: strona WWW, ankieta, badanie internetowe print