To nie korzenie stanowią o owocach

blank

Natrafiłem dzisiaj na wywiad z jedną z polskich menadżerek, która argumentowała swoje racje posługując się sloganem - "To korzenie tworzą owoce." - dodając - "Kładę więc szczególny nacisk na fundamenty firmy. Jeśli fundamenty będą słabe- firma prędzej czy później runie". W mojej ocenie to nie jest do końca tak, że korzenie tworzą owoce oraz, że fundamenty stanowią istotę dobrego, trwałego domu. Postaram się Wam wytłumaczyć - dlaczego słowa tej Pani traktuję jako nieprzemyślane bajdurzenie. Są drzewa, które mając korzenie nigdy nie zaowocują. To nie korzenie - a w każdym bądź razie nie wyłącznie i nie przede wszystkim one stanowią o wydaniu owoców przez drzewo. Co więcej, owoce mogą pojawić się i bez korzeni. Najważniejsze są czynniki zewnętrzne - w tym wypadku: deszcz, słońce, wiatr - to wszystko, dzięki czemu drzewo rośnie, rozkwita i owocuje. Nie chcę umniejszać znaczenia korzeniom - ale nie one są kluczem. Koncentrowanie się - sprowadzając rzecz do sprzedażowych realiów - przez handlowca na korzeniach, fundamencie własnej firmy/oferty to nieefektywne, egocentryczne podejście, skutkujące tak naprawdę - w dłuższej perspektywie - zdegustowaniem i rozczarowaniem, zniechęceniem Klienta. Ten bowiem chce być w centrum relacji biznesowej - wraz ze swoimi indywidualnymi potrzebami, oczekiwaniami, aspiracjami, pragnieniami. Zbudowanie z Klientem, w oparciu o te przesłanki - dobrej relacji skutkować będzie efektywnym dla nas(handlowców) i dla niego(Klienta) zarządzaniem jego potencjałem zakupowym/konsumenckim. Klient stanie się dla wykreowanej w ten sposób relacji MY-ON (drzewa) jak ożywczy wiatr, słońce, deszcz. Nasze drzewo zaowocuje - dobrymi kontraktami/ dobrą sprzedażą. Podobnie jest z domem. Owszem fundament jest istotny dla każdej budowli. Jednak domu nie czynią fundamenty (nie wiem jak głębokie) ale przede wszystkim...mieszkający w nim, żyjący pod jego dachem...ludzie. Z całym bogactwem wzajemnych relacji. Znam wiele ZIMNYCH, PUSTYCH budynków z wielkimi fundamentami oraz wiele domów, dosłownie - bez fundamentów, w których żyją ze sobą - szczęśliwi ludzie.

Zagadnienia: sprzedaż, obsługa, klienta, clienting print