Marketingowe gafy

blank

Tematyce gaf i wpadek decyzyjnych w biznesie (nie tylko międzynarodowym) poświęcono jak dotąd dużo uwagi. Uczenie się na błędach czy porażkach innych wydaje się być bowiem jedną z lepszych i skuteczniejszych metod, szczególnie w środowiskach akademickich. David A. Ricks napisał szereg publikacji dotyczących błędów jakie popełniały i popełniają zarządy oraz kierownictwo firm we wszystkich obszarach swej działalności. Zbierane przez lata kolekcje barwnych historii wydał w formie krótkich lecz bardzo przystępnych opowieści, oprawionych żywym komentarzem, gotowych do szybkiego zaserwowania. Warto o nich pamiętać i korzystać z przesłania podczas podejmowania własnych decyzji biznesowych. Poniżej, w wersji skondensowanej kilka z nich, związanych z obszarem marketingu międzynarodowego, w obszarze którego szczególnie łatwo o pomyłki i gafy w związku z nieszczęśnie dla marketingowców istniejącymi różnicami kulturowymi. * Odebrana na rynku macierzystym bez zarzutu, amerykańska reklama wody kolońskiej przedstawiająca mężczyznę w towarzystwie psa, przy próbie dosłownego przeniesiona na rynek bliskowschodni ukazała słabość firmy w wymiarze prawidłowego szyfrowania symboli. W świecie muzułmańskim psa określa się bowiem jako znak pecha lub nieczystości; * Próba zaimplementowania na rynku japońskim identycznej jak dla rynku amerykańskiego reklamy mydła prezentującej kobietę w kąpieli, spotkała się z negatywnym odbiorem, wywołanym przez widoczne w klipie aprobujące dotknięcie męża, określane w Japonii jako dalece niestosowne i typowe dla telewizji tzw. „niskich lotów”; * Amerykańska reklama zapachu utrzymanego w nucie kameliowej, przysporzyła dużego niezrozumienia na rynku Ameryki Łacińskiej, gdzie kwiaty kamelii kojarzone są z obrządkiem pogrzebowym; * Reklama proszku do prania, który jest dostosowany do prania w całej gamie temperatur została absolutnie zignorowana w Japonii, gdzie zwyczajowo pierze się w zimnej wodzie; * Reklama Holandii zaprezentowana w Izraelskim Rządowym Biurze Turystyki, definiująca Holandię, jako kraj oddalony „o rzut kamienia” ukazała się w absolutnie niedopasowanym czasie, w którym przez Izrael przeszło wiele wstrząsów związanych z faktycznym rzucaniem kamieni; Praktyka biznesu wymaga dużej wiedzy oraz świadomości osób podejmujących ważne decyzje. Lektura podobnych zdarzeń nie tylko podpowiada wiele pomysłów, lecz przede wszystkim uczy na co zwracać szczególną uwagę przy konstruowaniu przekazu reklamowego nastawionego na zysk. Artykuł opracowano w oparciu o:David A. Ricks „Blunders In International Business”

Zagadnienia: marketing, PR, promocja, szkolenia print