Wybadana webusability

blank

Firmowa strona internetowa powinna służyć efektywnej komunikacji z Klientem. Jak zatem osiągnąć wspomniany efekt?

Krok 1. Zbuduj wiarygodny wizerunek firmy. Potraktuj stronę www niczym Punkt Informacyjny Twojej firmy.

Daj Klientom szansę intuicyjnego wyszukania Twojej strony:

  • umieść stronę internetową pod najprostszą nazwą domeny - www.nazwafirmy.pl
  • zainwestuj w pozycjonowanie - niech strona znajdzie się w pierwszej trójce linków w wyszukiwarce dla Twojej branży.

Niech zapamiętają nazwę i logo firmy, pomyśl o promocji:

  • kampanii bannerowej na innych portalach
  • programie partnerskim
  • linkach sponsorowanych
  • obecności w grupach dyskusyjnych
  • marketingu wirusowym
  • pomyśl o promocji strony w innych mediach - ludzie ciągle czytają prasę drukowaną, patrzą na przejeżdżające autobusy i tramwaje, stojąc w korku spoglądają na billboardy.

Aby zbudować wiarygodny wizerunek Twój potencjalny Klient potrzebuje wiedzy, którą może zweryfikować. Pamiętaj, aby zamieścić:

  • rzeczywisty adres siedziby firmy, numer telefonu, faksu
  • datę ostatniej aktualizacji strony
  • informację o nagrodach, wyróżnieniach, certyfikatach
  • aktualny stan zatrudnienia
  • partnerów strategicznych
  • historię firmy
  • referencje klientów
  • wyniki finansowe firmy
  • cennik produktów lub usług
  • specyfikacje warunków gwarancji, promocji, wyprzedaży
  • komentarze o produktach

Warto budować bazę wiedzy związaną z branżą, ludzie ciągle poszukują informacji, możesz załączyć:

  • zbiór linków tematycznych
  • poradniki

Unikaj artykułów o ciekawostkach branżowych czy wynikach badań prowadzonych na stronie firmy. To bywa nudne dla znaczącej większości.

Krok 2. Wywołaj pozytywne emocje. Niech zapamiętają Twój serwis, aby znowu powrócili.

Twoim narzędziem jest obraz. Zadbaj, aby grafika była:

  • dostosowana do sekcji tematycznych
  • dopasowana do pór roku, wyjątkowych okazji czy ważnych wydarzeń
  • urozmaicona zdjęciami postaci ludzkich
  • przedstawiała miejsca związane z odpoczynkiem, wakacjami, jeśli jest to tylko możliwe.

Ostrożnie z:

  • muzyką – bywa zbyt natarczywa i miksuje się z włączoną już wcześniej – często powoduje wyłączenie okna wyszukiwarki
  • Pop-up – nikt nie lubi być atakowany, nie chcesz przecież zniechęcać już na samym początku
  • nadmiarem animacji
  • kontrastowaniem kolorów

Chroń się przed zjawiskiem znużenia stroną! Dbaj o odświeżanie swojej strony.

Krok 3. Osiągnij efekt zakupu i zapewnij efekt satysfakcji. Zrób wszystko co możesz, żeby zachęcić Klienta do działania.

Zachęć Klienta do zakupu (rejestracji) promocjami dodatkowymi, czyli:

  • opracuj system zniżek
  • zaaranżuj prosty i atrakcyjny program lojalnościowy
  • zaproś do udziału w konkursie, grze lub loterii
  • zaoferuj elektroniczne prezenty do pobrania ze strony jak tapety, wygaszacze, gry czy kartki

Bądź pomocny dla Klienta, szczególnie gdy dokona już zakupu. Opracuj usługi posprzedażowe, a osiągniesz efekt satysfakcji.

Zaoferuj:

  • dodatki do pobrania w wersji elektronicznej
  • możliwość zadawania pytań ekspertowi

Ostrożnie z:

  • forami dyskusyjnymi – bywają postrzegane jako mało wiarygodne źródło wiedzy poprzez anonimowość użytkowników
  • FAQ – często nie dotyczy rzeczywistych problemów Klientów, a jeśli jest zbyt rozbudowany korzystanie z niego bywa uciążliwe

Życzymy miłej komunikacji.


Przedstawione uwagi zostały opracowane na podstawie prezentacji wyników badań zawartych w artykule pt.: „Hierarchia reakcji konsumenta jako podstawa konstrukcji stron www” , autorstwa Iwony Zdonek (Wydział Organizacji i Zarządzania, Politechnika Śląska) opublikowanym w: Marketing i Rynek (3/2007)



Zagadnienia: komunikacja, strony WWW, strony internetowe, webusability print