Jak dobrać frazy do pozycjonowania?

blank

Kampania SEO - strategia doboru fraz. Strategia prowadzenia kampanii w wyszukiwarkach dobrze wpisuje się w klasyczny podział aktywnych strategii marketingowych: * strategia omijania konkurentów * strategia selektywnego oddziaływania * strategia frontalnej konfrontacji Stosowanie wybranej strategii nie jest jednoznacznie uzależnione od przyjętego horyzontu czasowego, a bardziej od wielkości budżetu oraz realnych planów i możliwości pozyskania udziału w rynku. Strategia omijania konkurentów Wybór tej strategii świadczy o chęci uniknięcia konkurencji z obawy o niewystarczające środki do podjęcia walki albo o odkryciu słabiej promowanych (niszowych) słów kluczowych o dobrym potencjale generowania ruchu w serwisie. Strategia omijania konkurentów dobrze współgra z zyskującą popularność w marketingu internetowym koncepcją "długiego ogona" (ang. long tail) słów kluczowych. Zakłada ona, że rozbudowany, umiejętnie zoptymalizowany oraz rozwijany serwis będzie się pojawiał na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania na cały szereg mniej popularnych, a bardziej szczegółowych fraz, bez konieczności dodatkowej ingerencji w ich indywidualne pozycjonowanie. Sumaryczna liczba generowanych przez nie odwiedzin często znacznie przekracza tę uzyskiwaną z grupy popularnych, promowanych fraz, co jest zaprzeczeniem zasady Pareto (80/20), która w interpretacji SEO głosi, że 80% odwiedzin jest generowane przez najpopularniejsze 20% fraz. Stosowanie tej strategii wiąże z koniecznością odnalezienia niszy oraz prawidłowego oszacowania zarówno poziomu jak i jakości oczekiwanego ruchu na stronie. W przypadku współpracy z zewnętrzną agencją można ograniczyć ryzyko błędu dzięki zastosowaniu modelu opartego na prowizji od efektów (liczby odwiedzin, sprzedanych produktów, nowych rejestracji itp.). Strategia selektywnego oddziaływania Dokładna analiza szeregu fraz branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem nasilenia konkurencji w SERP"ach oraz popularności wśród użytkowników daje podstawę do zastosowania strategii selektywnego oddziaływania. Polega ona na wybieraniu dogodnych haseł i wydzieraniu konkurencji udziału w dystrybucji pochodzącego z nich ruchu, poprzez wprowadzanie swojej witryny bądź witryn na wysokie pozycje w wynikach. Strategia ta wymaga podjęcia walki z innymi serwisami branżowymi. Zważywszy na fakt, że popularne frazy cechują się zwykle wysokim natężeniem konkurencji oraz, że łatwiej bronić wysokiej pozycji w wynikach niż ją osiągnąć, nie zawsze można liczyć na osiągnięcie pełnego sukcesu. Zatrudniając wyspecjalizowaną agencję należy się więc kierować kryterium szansy jej skutecznego konkurowania z innymi firmami tego typu. Warto zapoznać się z jej dotychczasowymi wynikami na trudne, oblegane frazy. Pewnym zabezpieczeniem w takiej sytuacji jest przyjęcie modelu rozliczania tylko za wysokie pozycje (np. top5) wąskiej grupy słów kluczowych. Wiąże się to z wyższymi cenami, jednak płaconymi wyłącznie za oczekiwane efekty. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której agencja podejmuje się kampanii, której nie jest w stanie przeprowadzić w pełnym wymiarze, a klient wprawdzie płaci mało, ale jednocześnie ponosi ogromny koszt alternatywny utraconej szansy. Strategia frontalnej konfrontacji Strategia frontalnej konfrontacji wymaga znacznego budżetu, rozbudowanego serwisu oraz zakłada konkurowanie na możliwie szerokim polu, zwykle wybiegającym poza Internet i obejmującym inne media (telewizja, prasa). Ma na celu osiągnięcie dużego udziału w rynku kosztem wypieranej z niego konkurencji bądź stworzenie własnego rynku poprzez zaoferowanie zupełnie nowego produktu lub substytutu dla dotychczasowych. Cechuje się długoterminowością oraz pełnym wykorzystaniem dostępnych metod marketingu internetowego. Łączy koncepcję pozycjonowania popularnych fraz oraz "długiego ogona", dodatkowo poszerzone o inne formy marketingu internetowego tj. reklama w wynikach wyszukiwarek oraz serwisach o pokrewnej tematyce, programy partnerskie i afiliacyjne. Umiejętne prowadzenie innych działań e-marketingu pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurentami w wyścigu o najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Duży budżet stwarza możliwość pozycjonowania na każdą z fraz wielu podstron, poddomen czy serwisów, co w przypadku powodzenia pozwala zdominować wyniki wyszukiwania i przejąć większość użytkowników zainteresowanych daną tematyką. Adam Cieśla, NetArch

Zagadnienia: e-marketing, kampanie marketingowe, pozycjonowanie, kampanie w internecie print