Czy Ty też wierzysz, że pozycjonowanie to ściema ?

blank

Pozycjonowanie to ściema, tego typu przeświadczenie towarzyszyło wielu właścicielom stron jeszcze kilka lat temu. W momencie kiedy okazało się, iż wyszukiwarki są w stanie zapewnić ciągłą "dostawę" nowych użytkowników, ten fakt stał się mitem. Coraz więcej osób uzmysławia sobie, że nie będąc widocznym w wyszukiwarce nie mają zbyt dużych szans na powodzenie i walkę z konkurencją. Może są to mocne słowa, ale sądzę, że wielu właścicieli stron mogło przekonać się o tym na własnej skórze, szczególnie jeśli rozpoczynali biznes i Internet miał być ich głównym "kanałem dystrybucji". Każdy z nas słyszał i czytał o ciekawostkach związanych z pozycjonowaniem, które próbowały nam otworzyć oczy na to by lepiej zacząć się pozycjonować. Ale czy to wszystko co czytałeś lub słyszałeś to nie są tylko „bajki” opowiadane przez kilka osób chcących nabić Ciebie w butelkę. Nie mam zamiaru Tobie zamydlać oczu i mówić, iż ten artykuł obali wszystkie mity krążące po necie, ale sądzę, że podpowie Ci kilka ciekawych rzeczy na które warto zwrócić uwagę.. Artykuł ten jest pewnego rodzaju skumulowaniem wiadomości zdobytych częściowo z doświadczenia mojego czy też innych użytkowników sieci (np. Matt Cutts, Jill Whalen, Stuart Brown, Jason Lee Miller, JIGSAW, Jennifer Laycock ).

Pozycjonowanie to ściema, tego typu przeświadczenie towarzyszyło wielu właścicielom stron jeszcze kilka lat temu. W momencie kiedy okazało się, iż wyszukiwarki są w stanie zapewnić ciągłą "dostawę" nowych użytkowników, ten fakt stał się mitem. Coraz więcej osób uzmysławia sobie, że nie będąc widocznym w wyszukiwarce nie mają zbyt dużych szans na powodzenie i walkę z konkurencją. Może są to mocne słowa, ale sądzę, że wielu właścicieli stron mogło przekonać się o tym na własnej skórze, szczególnie jeśli rozpoczynali biznes i Internet miał być ich głównym "kanałem dystrybucji".

Każdy z nas słyszał i czytał o ciekawostkach związanych z pozycjonowaniem, które próbowały nam otworzyć oczy na to by lepiej zacząć się pozycjonować. Ale czy to wszystko co czytałeś lub słyszałeś to nie są tylko „bajki” opowiadane przez kilka osób chcących nabić Ciebie w butelkę.

Nie mam zamiaru Tobie zamydlać oczu i mówić, iż ten artykuł obali wszystkie mity krążące po necie, ale sądzę, że podpowie Ci kilka ciekawych rzeczy na które warto zwrócić uwagę.. Artykuł ten jest pewnego rodzaju skumulowaniem wiadomości zdobytych częściowo z doświadczenia mojego czy też innych użytkowników sieci (np. Matt Cutts, Jill Whalen, Stuart Brown, Jason Lee Miller, JIGSAW, Jennifer Laycock ).

Oto kilka mitów tyczących się głównie zasad pozycjonowania w Google.

1.      Pozycjonowanie to „ściema”
Te przeświadczenie już zaczyna umierać wśród ludzi zajmujących się marketingiem, od dłuższego czasu okazuje się, że SEO jest bardzo efektywnym „kanałem” pozyskującym znaczącą ilość klientów dla firm które zleciły pozycjonowanie.

2.      SEO jest proste i sam mogę to zrobić
Jeśli wychodzisz z założenia że kiedyś w programie FRONTPAGE zrobiłeś własną stronę firmową i teraz masz ochotę zająć się pozycjonowaniem, to zabronić Ci tego nie mogę. Jednak pamiętaj pozycjonowanie to nie tylko proste napisanie kilku linijek kodu HTML, ale wiele złożonych akcji, które muszą zostać prawidłowo wykonane. Musisz znać odpowiedzi na kilka pytań:

1.      Jaki procent pojedynczych słów kluczowych względem złożonych słów kluczowych powinieneś mieć na stronie.

2.      Jak dobrze zbudować linki na stronie aby mieć większe szanse na wyższą pozycję.

3.      Jak powinieneś używać pliku robots.txt

Oprócz tego, jest wiele innych ważnych zagadnień, na które nim sam znajdziesz odpowiedź może upłynąć wiele wody, a w tym czasie konkurencja będzie już o kilka kroków do sukcesu dalej niż Ty.

3.      Stronę można wypozycjonować w "24h"
Każdy obiecujący taki efekt pozycjoner jest naciągaczem. Nie ma możliwości aby efekty związane z SEO mogły zadziałać w tak krótkim czasie. Jeśli to Ty oferujesz taką usługę to zastanów się nad zmianą marketingu i poczytaj trochę o pozycjonowaniu:)

4.      Musisz dodać stronę do wyszukiwarek, inaczej Ciebie nie zaindeksuje
Zabieg dodawania strony do wyszukiwarek (np. Google) był modny kilka lat temu, w chwili obecnej tak naprawdę liczy się zlinkowanie Twojej strony na innych stronach.

5.      Musisz stworzyć Google sitemap, aby wyszukiwarka Ciebie znalazła
Jeśli stworzyłeś swoją stronę prawidłowo i jest ona przyjazna dla robotów (wyszukiwarek), wówczas nie jest to najważniejsza rzecz, która musi być stworzona przez Ciebie aby uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarkach.

6.      Google zabanuje Twoją stronę jeśli będziesz kupował płatne linki
Tak naprawdę to jest w tym troszkę prawdy, ale nie na tyle aby od razu banować stronę, czemu ktoś ma się czepiać, że chcesz zamieścić link do swojej strony na innej stronie i masz za to zapłacić. Jedyny problem w takim przypadku to tylko i wyłącznie fakt, że jeśli ktoś tam na górze uprze się, to może podciąć skrzydełka Twojej stronie jeśli będziesz bazował tylko na płatnych linkach. Pamiętaj, że płatne strony, które mają wiele linków wychodzących mają mniejszą „siłę pozycjonowania”.

7.      Headers H1… musisz w nich „ukrywać” słowa kluczowe
Ciężko jest ten mit obalić jak również nadal w nim trwać. Większość ludzi twierdzi, że jest to bardzo ważny czynnik wpływający na wzmocnienie słów kluczowych, które nas interesują. Jill Whalen na podstawie swoich doświadczeń stwierdza, iż nie mają one znaczenia w kwestii wzmacniania pozycji.

8.      Musisz często aktualizować swoją stronę
Aktualizacja strony nie wypływa bezpośrednio na ranking Twojej pozycji np. w Google . Tego typu zabieg można traktować jako pośrednie działanie wspomagające zdobywanie popularności wśród użytkowników, którzy coraz częściej będą odwiedzali Twoją stronę. Dodając linki do ciekawych artykułów na Twojej stronie będą budować LP.

9.      Słowa kluczowe w meta tagach muszę być użyte na stronie
Wiele osób głosi, że aby słowa kluczowe miały znaczenie muszą zawierać się w keywords (meta tag) jak również w treści stron. Jest to jednak już w większości przypadków nieprawda, w szczególności jeśli mówimy o Google. Ta wyszukiwarka od dłuższego czasu nie uwzględnia meta tagów w kryteriach wyszukiwania i głównie bazuje na treści znajdującej się na stronie, nie mówię tutaj o "TITLE".

10.  Musisz optymalizować stronę pod „długi ogon”
Nie jest to najważniejsze, aby zawsze optymalizować tekst pod długi ogon oznaczający wpisanie w wyszukiwarce kilku słów żeby odnaleźć Twoją stronę w wynikach organicznych pojawiających się np. w TOP5. Pojedyncze słowa są dużo trudniejsze do wypozycjonowania, ale warto również o nich pamiętać, gdyż dają dużo większe możliwości pozyskania szerszego grona użytkowników odwiedzających Twoją stronę.

11.  Mając całą stronę we flashu masz dużo mniejsze szanse na wysokie pozycje
To może było prawdą kilka lat temu, jednak w chwili obecnej kiedy robot potrafi również odczytać tekst z swf .

12.  Im więcej powtórzonych słów kluczowych w tekście tym lepiej
Jeśli zależy Ci na tym by dostać bana, to jasne. Zbyt duża ilość słów kluczowych w tekście jest określana mianem „floodowania” co jest dość mocno tępione przez wyszukiwarki.

13.  Dobra optymalizacja i pozycjonowanie wymaga płacenia miesięcznego abonamentu dla firmy pozycjonującej
Dobrze wypozycjonowana strona nie powinna wymagać już dalszych prac ze strony firmy pozycjonującej. Stałe koszty które powinieneś ponosić to koszta związane z utrzymaniem płatnych linków kierujących na Twoją stronę. Jest jeszcze możliwość płacenia miesięcznego abonamentu w przypadku, kiedy zależy nam na budowaniu dodatkowego wizerunku w sieci i firma pozycjonująca może to wykonać. Warto też raz na jakiś czas dokonać pewnych zmian w kodzie celem sprawdzenie czy nie da się poprawić Twoich wyników w rankingu w związku np. ze zmianą algorytmy wyszukiwania.

14.  Firmy pozycjonujące zawsze gwarantują wysokie rankingi TOP10
Na to trzeba uważać, nie zawsze uda się wbić w TOP10 i każda profesjonalna firma o tym wie. Gwarancją w takim przypadku powinna być opcja zwrotu pieniędzy jeśli określony rezultat nie został osiągnięty. Jest też opcja, kiedy opłata za dobrze wykonaną pracę powinna zostać uiszczona po potwierdzeniu TOP10.

15.  Jeśli już zdobyłeś wysoki ranking nic już więcej nie musisz robić. Nic nie naprawiaj jeśli nie jest to popsute:)
Wiele osób sądzi, że jeśli zdobyło już szczyt to nikt ich nie może z niego „zbić”. To nieprawda, wystarczy , że konkurencja zdobędzie kilka dodatkowych punktów i już Ciebie przeskoczy w wyścigu o pierwsze miejsce. Wiele wyszukiwarek co pewien czas zmienia algorytmy wyszukiwania, a to może wiązać się ze zmianą kilku rzeczy na Twojej stronie, aby nadal być najlepszym

16.  Ukryty tekst pomaga w pozycjonowaniu
Ukryty tekst wstępnie może Ci pomóc, ale to będzie krótkoterminowa pomoc, za takie poczynania otrzymuje się bany w wyszukiwarkach, dlatego też proponuję odpuścić sobie takie metody walki o wysoki ranking

17.  Twoja konkurencja nie może Ciebie skrzywdzić
To było by zbyt piękne gdyby było prawdziwe. Jest wiele metod aby zaszkodzić Twojej stronie. Jeśli walczysz o pozycję gdzie konkurencja jest duża i każdy z rywalizujących firm ma dużo do stracenia, może okazać się, że ktoś będzie walczył nieczysto. Np. z PPC „Click fraud” i wielu innych metod o których wolę tutaj nie wspominać aby nie podsuwać ciekawych rozwiązań do nieczystej walki Tobie czy też Twoim konkurentom.

18.  Wolne ładowanie strony wpływa negatywnie na pozycjonowanie
Prędkość ładowania strony nie ma znaczenia. Jeśli mówimy o robocie wyszukiwarki to nie ma znaczenia czy strona ładuje się szybko czy wolno. Najważniejsze jest to aby stroną w ogóle się załadowała i robot miał możliwość odczytać jej treść.

19.  Systemy wymiany linków zawsze pomagają w polepszaniu rankingów
Z tym „zawsze” to trzeba być ostrożnym, w szczególności kiedy linkujemy naszą stronę na witrynach nie związanych z naszą tematyką przez co linki nie są tak bardzo wartościowe. W przypadku kiedy za dużo zlinkujemy witryn z naszą stroną może okazać się, że Google może nas zbanować za spam.

20.  Każdy link z wymiany jest dobry
Jasne, a święty mikołaj naprawdę przynosi prezenty:) Trzeba uważać na strony, które stosują czarne metody pozycjonowania, za takie strony również możesz zostać „ukarany”. Najlepsze strony dla Ciebie to strony które:

1.      Mają wysoki ranking

2.      Mają zbliżoną tematykę strony do Twojej

3.      Nie łamią zasad „białego” pozycjonowania

 

Pamiętaj tzw mity o SEO są to doświadczenia wielu użytkowników chcących podzielić się z Tobą tą wiedzą. Jednak zanim skorzystasz z tych informacji w komercyjnych rozwiązaniach przetestuj je na mniejszych stronach aby mieć pewność, że np. Google znów czegoś nie zmieniło.

Jeśli masz ciekawe uwagi do artykułu, bądź masz inne spostrzeżenia do tzw mitów o pozycjonowaniu zapraszam do komentowania.