Nadszedł kryzys. I co z tego?

blank

Możesz chować się przed nim, możesz udawać, że go nie ma, możesz również podejmować gwałtowne działania, które mają pozwolić Ci przetrwać. Jednak musisz zdawać sobie sprawę z kilku bardzo ważnych rzeczy, które powinny znacząco wpłynąć na podejmowane przez Ciebie działania. Kryzys nie oznacza, że wszystko zmienia się na złe. Ma on swoje złe i dobre strony. O złych słyszymy ciągle, jednak o dobrych bardzo rzadko. Firmy, które będą umiały dojrzeć rysujące się przed nimi szanse, przetrwają. Przykładem niech będą tutaj doradcy finansowi. Może się wydawać, że kryzys nie jest dla nich najlepszym okresem, ale zastanów się, do kogo zwrócą się klienci o profesjonalną poradę, gdy oferty banków zmieniają się już nie z tygodnia na tydzień, ale z dnia na dzień. Tylko dobrzy doradcy zdają sobie sprawę z tych zmian i będą umieli doradzić klientom. Takie osoby będą stanowiły oazę na pustyni dla spragnionych pewności dokonywanych wyborów klientów. Oczywiście pod warunkiem, że doradcy finansowi będą umieli podejmować skuteczne działania marketingowe, które przekonają klientów, że warto im zaufać, ale to już zależy od nich samych. Również w Twoim przypadku musisz zastanowić się, jakie szanse daje Ci kryzys i umieć je wykorzystać. Jestem pewny, że takie szanse istnieję, więc jeśli do tej pory ich nie dostrzegłeś, szukaj dalej. To, że mamy teraz kryzys, nie oznacza, że nagle wszyscy przestaną kupować. Oczywiście wiele osób będzie z większą uwagą dokonywała zakupów i będzie ich mniej niż do tej pory, jednak będę je robić nadal. Dlatego każde działanie zmierzające do tego, aby zmniejszyć wydatki na działania marketingowe jest strzałem w własną stopę. I to strzałem bardzo bolesnym. Bo jeśli firma ograniczy wydatki na działania marketingowe w celu jego przetrwania to z pewnością straci część klientów, a to spowoduje dalsze obniżenie dochodów, co z dużym prawdopodobieństwem przyczyni się do ich upadku. Czyli doprowadzi do tego, czego starała się uniknąć. Nawet w czasie kryzysu zawsze ktoś sprzedaje. Pytanie czy to będziesz Ty czy konkurencyjna firma, która umie efektywnie planować własne działania marketingowe? Kryzys nie będzie trwał wiecznie. Firmy, które zdają sobie z tego sprawę, wiedzą również, że mimo jego niekorzystnych efektów, jest to również ogromna szansa na rozwój. W czasie, gdy inne firmy wycofują się z zajmowanej części rynku, jest to idealny czas na zajecie ich przez firmy, które zdając sobie sprawę z ryzyka będą umiały efektywnie na nim działać. Takie działania nie mogą być jednak krótkotrwałym zrywem, który prowadzi donikąd. Konieczne jest przygotowanie długoterminowego planu, który będzie nie tylko wskazywał, jakie działania muszą zostać podjęte w pierwszej kolejności, ale będzie również zawierał te, które zostaną podjęte w następnych okresach. Bez takiego planu firma będzie krążyć po wzburzonych wodach kryzysu jak statek kierowany przez kapitana, który nie posiada mapy oraz celu, do którego chce dotrzeć, ostatecznie doprowadzając do roztrzaskania go o skały i pogrążenia w zalewających falach.

Zagadnienia: marketing, reklama, biznes, kryzys print