Przyjmowanie informacji zwrotnej

blank

Jesteś typem menedżera, który ceni sobie szczerą informację zwrotną, konstruktywną krytykę od swoich przełożonych, podwładnych, klientów? W większości przypadków przyjmowanie informacji zwrotnej (dotyczącej pracy własnej) jest doświadczeniem raczej mało przyjemnym, zwłaszcza jeśli taka informacja nie była „zamówiona”. Tylko, bez informacji zwrotnej niemożliwe jest rozpoznanie błędów, niedociągnięć, złych nawyków. Trudno bowiem zachować dystans do samego siebie. Wszyscy potrzebujemy spojrzenia z zewnątrz, a potrzeba bycia ocenianym jest jedną z silniejszych potrzeb człowieka. Nie mogę wyobrazić sobie żadnego menedżera, który odniósłby sukces nie prosząc o feedback, albo wręcz o konstruktywną krytykę. Ludzie bez sukcesów odrzucają informację zwrotną i unikają odpowiedzialności za własne działania. Mają kłopot z przyznaniem się do słabości, a w konfrontacji będą reagowali agresją, by zrzucić z siebie odpowiedzialność. Niestety niewielu ludzi ma „grubą skórę”, a w sprzedaży bardzo się ona przydaje, i otrzymując informację zwrotną często źle ją interpretują. Zwykle jako atak na siebie. Cóż, to typowe, a nawet naturalne jest defensywne i trochę agresywne zachowanie ludzi, gdy są oceniani. Najwidoczniej nie każda informacja jest precyzyjna i dotyczy problemu, a nie osoby. Jednakże kluczem do sukcesu w sprzedaży jest zdolność do gromadzenia informacji zwrotnych na temat własnej pracy. Te same mury, którymi się otaczamy, by uniknąć krytyki blokują nasz rozwój. Kiedy ostatnim razem poprosiłeś szefa, współpracowników, podwładnych o uczciwą ocenę? Oto kilka wskazówek, które pomogą ci zbierać potrzebne w codziennej pracy informacje: 1. Nie zabijaj posłańca. Bądź cierpliwy i skupiaj się na informacji. 2. Nie denerwuj się, nie oceniaj i nie postępuj defensywnie. Staraj się rozważyć każdy aspekt informacji. 3. Nie kłóć się i nie przerywaj! 4. Nie usprawiedliwiaj się i nie wymiguj od odpowiedzialności. 5. Zadawaj pytania otwarte. Dobrym pomysłem jest często podsumowywanie zdobytych informacji swoimi słowami, tak by obie strony były pewne, że informacja została zrozumiana. 6. Podziękuj za informację. Po pierwsze dlatego, że dawanie informacji zwrotnych, zwłaszcza krytycznych nie jest łatwym zadaniem dla Twojego rozmówcy. Po drugie dlatego, że bez tej informacji nigdy nie osiągniesz sukcesu. Nie rozwiniesz swojego potencjału. Nie ma zbyt wielu ludzi, którzy chcą słyszeć to, od czego inni uciekają!

Zagadnienia: motywowanie, feedback, informacja zwrotna, coaching menedżera print