Czy telefon komórkowy można jeszcze nazywać telefonem?

blank

Jaka przyszłość czeka telefonie komórkową? Na naszych oczach zwykły telefon komórkowy zmienia się z prostego urządzenia do prowadzenia rozmów w wielofunkcyjne medium. Od czasu pojawienia się pierwszego iPhona, rynek smartfonów dynamicznie się rozwija i coraz więcej firm podąża śladem Apple. Na stworzenie swoich aplikacji dla użytkowników telefonów komórkowych decydują się wydawcy, portale internetowe, stacje radiowe czy instytucje użyteczności publicznej. Jeszcze nie tak dawno temu, bo w lipcu 2008 roku, na rynku było dostępnych zaledwie 500 aplikacji na wszystkie smartfony. Dziś jest ich koło 200 000, a ilość pobrań aplikacji mobilnych przekroczyła magiczną granicę jednego miliarda. Zwykłe telefony komórkowe mają coraz więcej nowych zastosowań, które, choć mogą wydawać się dziwne, działają odpowiednio na konsumenta. Jedną z nowości jest informacja o rabatach na rynku dóbr ekskluzywnych. Wysyłając pod wskazany adres zdjęcie dowolnej reklamy takich marek jak: Rolex, Gucci, Dior, Jimmy Choo, Prada and Bvlgari otrzymamy emalia z informacjami o najnowszych promocjach. Ponad to możemy wejść na profile wspomnianych producentów znajdujących się na portalach społecznościowych Twitter i Facebook albo obejrzeć najnowszą reklamą wybranego produktu. Nic więc dziwnego, że w stronę smartfonów coraz częściej spoglądają się wielkie agencje reklamowe widząc w tym urządzeniu nowe medium o wielkim potencjale. Szacowano, że wartość rynku reklamy w urządzeniach mobilnych będzie stale wzrastać i 2009 roku osiągnie poziom $760 milionów. Jednak rzeczywistość okazała się brutalna dla orędowników szybkiego rozwoju tej formy reklamy. W zeszłym roku na reklamy w telefonach komórkowych wydano zaledwie $416 milionów. Pomimo światowego kryzysu jest to niewiele gdyż w tym czasie marketing internetowy wygenerował ponad $22 miliardy przychodów. Co jest tego przyczyną? Fachowcy są podzieleni w tej sprawie, jedni twierdzą ,że istotną barierą rozwoju są pewne ograniczenia technologiczne, które niebawem zostaną pokonane. Inni zaś, twierdzą ,że nie mobile advertising czyli reklamy w komórce a usługi mobile commerce, czyli możliwość płacenie telefonem komórkowym, to przyszłość tego medium. Przewiduje się ,że wartość rynku mobile commerce będzie systematycznie rosnąć. Szacunki są różne i zakładają wzrost od 37% do nawet 65% rocznie. Według ekspertów w roku 2015 aż 7,7% wszystkich płatności ecommerce będzie się odbywać za pomocą telefonów komórkowych. Kolejny przykład niestandardowego wykorzystania telefonu komórkowego płynie z ... Polski. Na naszym rodzimym rynku pojawiła się firma eKomtek z Bytomia,która proponuje wręcz rewolucyjne rozwiązania oparte na platformie mobilnej. Telefon komórkowy jest wykorzystany jako medium do komunikacji z partnerem handlowym. Dzięki temu, pozornie, prostemu rozwiązaniu eKomtek poprzez interaktywny kontakt z partnerami działa motywacyjnie i szkoleniowo, skutecznie wzmacnia rozwój dystrybucji oraz, co najważniejsze, zwiększa sprzedaż. Jakby nie patrzeć na opinie ekspertów i kierunki rozwoju telefonów komórkowych jedno jest pewne, zwykły telefon komórkowy już dawno przestał być zwykłym telefonem a jego możliwości stale rosną. Co jeszcze będzie potrafić Twoja komórka? Czas pokaże.

Zagadnienia: sprzedaż, marketing mobilny, Program badawczy, platforma mobilna print