Aby dojść dokąd zmierzasz, musisz wiedzieć gdzie się znajdujesz

Pomysł

Wiedza o tym jak jest teraz to punkt odniesienia do tego co może być w przyszłości. Swoją aktualną pozycję możemy ustalić na podstawie analizy różnych wymiarów naszego działania. Od najbardziej podstawowych po trudniej uchwytne.

Aby określić wymiar pracy można odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Jakie zadania, czynności wykonujesz?
  2. Jakie projekty aktualnie realizujesz (czyli zadania wymagające więcej niż jednej czynności)? Większość osób wymienia tu ok. 30 spraw.
  3. Za jakie obszary jesteś odpowiedzialny/a w pracy?
  4. Jakie zmiany czekają cię sferze zawodowej w najbliższym roku?
  5. Jakie masz zadania jako człowiek, mieszkaniec planety?

Priorytety wynikają ze świadomości

Allen zachęca do poświecenia przynajmniej kilku godzin na dokładną analizę swojego punktu wyjścia. Daje on wstęp do kolejnej zasady: priorytety wynikają ze świadomości. Przy czym w tym podejściu nie jest to podział na rzeczy ważniejsze i mniej ważne, ale na:

  • sprawy „kiedyś może”,
  • sprawy, które chcemy zrealizować w przyszłości, ale nie mamy obowiązku się nimi zajmować,
  • sprawy wymagające natychmiastowej interwencji (np. przebita opona).

Get Thinks Done

Istotna jest świadomość wszystkich tych spraw i regularne ich „czyszczenie”. Po co tyle żmudnego wypisywania czynności i porządkowania?

Wiedza i świadomość dają możliwość kontroli i czerpania satysfakcji z osiągnięć które są na miarę naszych możliwości. Więc pozwalają efektywnie angażować energię, czyli GTD – Get Thinks Done.

Zagadnienia: Rozwój, motywacja, efektywność, cele print