Logo Euro 2012 - suma kompromisów i nadziei

blank

Niedawno zaprezentowano szerokiej publiczności, na premierze w Kijowie, nowe – obowiązujące logo mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. Od razu wzbudziło szereg kontrowersji i komentarzy, od skrajnie negatywnych po co najmniej ciepłe. Postrzegam to jako normalny stan rzeczy – na ogół jest tak, że wszystkie dyskusje o nowym (jakimkolwiek) logo, podnoszą temperaturę dyskutantów. W tym konkretnym przypadku dyskusja jest co najmniej ogólnonarodowa bowiem Euro 2012 w Polsce i Ukrainie to projekt ze wszech miar przełomowy i historyczny. Jakie ograniczenia mieli więc projektanci tego znaku ? Mieli ich bardzo wiele: geograficzne, polityczne, historyczne, kulturowe, sportowe, ściśle graficzne oraz te, które prawdopodobnie narzuciła wykonawcy UEFA. Więc suma oczekiwań i kompromisów jakie musiały być zawarte jest bardzo duża. Zresztą na tym filmiku widać mniej więcej jak postępował proces twórczy …. Pytanie czy to logo jest dobre czy złe ? Każdy oceniający w Polsce, na Ukrainie w Europie najczęściej ma inne w tym względzie zdanie i dobrze. Bo taka naprawdę pokazuje prawdziwą wartość jakie te kreski i kolory dla nas mają. Szczególnie dla nas - ludzi mieszkających w tej części Europy. Dla mnie osobiście w tym logo jest czegoś za dużo i czegoś za mało. Ale co najważniejsze - jest również wszystko to co powinno być. Zresztą odsyłam Państwa do publikacji i opinii zebranych na …… Już za kilka dni, najdalej tygodni dyskurs ten ustanie. Czy się komu podoba czy nie, logo to, będzie pokazywane, nadrukowywane, prezentowane - w niewidoczny i bezinwazyjny sposób, przesączy się do naszej wspólnej świadomości jako fantastyczne wydarzenie, które wraz z Ukrainą zorganizujemy, na wspaniałych i nowoczesnych stadionach. Służąc gościną dziesiątkom tysięcy kibiców z europy i świata. Gdy słyszę więc dziennikarski komentarz, że to logo przypomina kapuściany głąb– bo w środku „jest okrągło” przystaję w pół kroku głęboko zadziwiony. Cóż każdemu okrągłe może się kojarzyć z czym innym. Faktycznie - krągła może być rzeczone warzywo; ale okrągła może być kula ziemska, słońce, koło, piłka służąca do gry w „nogę”. Wiele rzeczy jawi się nam okrągłymi lub kanciastymi – myślę więc sobie wtedy - każdy widzi w okrągłym to co chce zobaczyć; a nie widzi tego co mógłby lub powinien. Więc ja widzę w tym logo autentycznie pozytywne przesłanie dla nas wszystkich; dotyczące nas wszystkich. Więcej na: http://www.ciszewskiblog.pl/?p=597