Zachowuj się, czyli targetuj behawioralnie?

blank

Targetowanie behawioralne jest specyficznym rodzajem segmentacji odbiorców internetowych reklam. Bazuje na obserwacji i pomiarze danych, takich jak odwiedzane strony, treść witryn, wyszukiwane słowa, kliknięcia w reklamy, informacje udostępniane w serwisach społecznościowych. Zachowanie przede wszystkim! Targetowanie behawioralne stwarza możliwość uzyskania kilku istotnych korzyści: * reklamodawcom pozwala zwiększyć prawdopodobieństwo wywarcia wpływu na docelową grupę odbiorców, * wydawcom daje możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej po wyższych cenach, w zależności oczywiście od powiązanego z nią targetu, * internautom stwarza szansę zapoznania się z przekazem dostosowanym specjalnie dla nich. Czy za Oceanem szykuje się… Wiele trendów w reklamie internetowej miało swój początek w Stanach Zjednoczonych. Rynek amerykański jest podzielony na wiele segmentów odbiorców, stąd dotarcie do konkretnych grup docelowych wymaga użycia precyzyjnych narzędzi. To powód dla którego Amerykanie zaczynają zwiększać inwestycje w targetowanie behawioralne - obecnie osiągają tam pułap 775 milionów USD. Prognozy przewidują ich kilkukrotnie zwiększenie w ciągu następnych 4 lat - w 2012 roku mają osiągnąć sumę 4.4 miliarda USD. Czy Matrix się spełnia? …Matrix w rzeczywistości? To uzasadnione pytanie, jeśli wziąć po uwagę obawy związane z ideą stosowania targetowania behwioralnego. Przede wszystkim korzystanie z niego może być uznane za niepożądaną ingerencję w prywatność internautów. Z drugiej strony jednak użytkownicy sieci udostępniają wiele istotnych danych na własny temat, na przykład w serwisach społecznościowych. W gruncie rzeczy mówiąc o targetowaniu behawioralnym można stwierdzić, że wiele osób jest za, a nawet przeciw… Czy w Polsce też…? W Polsce system emisji reklam z zastosowaniem targetowania behawioralnego oferuje na przykład wp.pl. Wirtualna Polska w ogólny sposób opisuje cały proces: System analizuje, jakie serwisy odwiedza internauta, jak często i w jaki sposób je ogląda, jakie słowa wpisuje w wyszukiwarce oraz z jakich działów i kategorii serwisów e-commerce korzysta, a następnie przyporządkowuje go do konkretnego profilu. Reklama emitowana na tej podstawie dociera wyłącznie do tych użytkowników, którzy psychograficznie odpowiadają danemu profilowi. (źródło: http://reklama.wp.pl/wid,9335192) Logiczne wydaje się, że zastosowanie takiego rozwiązania zwiększa efektywność reklamy. Musi to być jednak wzrost bardzo duży, gdyż koszt pozyskania danych zwiększa cenę powierzchni reklamowej serwisu. Kreacja musi być! Istotną kwestią jest podkreślenie istotnej roli kreacji w targetowaniu behawioralnym. Mówiąc obrazowo: targetowanie behawioralne prowadzi pod odpowiedni adres - zapukać musi kreacja. Cały proces wymaga stałego reagowania w celu utrzymania i prób stałego zwiększania efektywności. Strategiczne planowanie i bieżąca kontrola rezultatów dopełniają pulę podstawowych elementów prowadzenia kampanii z zastosowaniem targetowania behawioralnego. eee… - PR Targetowanie behawioralne wydaje się być interesującym narzędziem dla e - PR. Przeprowadzona w ten sposób segmentacja grup odbiorców może znacznie usprawnić cały proces obustronnej komunikacji na linii firma - klient. Zwiększa to możliwości w stosowaniu szerokiego spektrum narzędzi wymiany informacji - od tradycyjnych informacji prasowych po zaawansowane komunikowanie za pomocą kanałów RSS. :D czy :( ? Czym jest prywatność w dobie zwiększania się roli Internetu w życiu codziennym? Czy targetowanie behawioralne jest pomysłem na wyznaczenie kierunku rozwoju reklamy internetowej w przyszłości? Czy jednak nie jest to kolejna bańka mydlana? Zapraszam do dyskusji. Grzegorz Skuza Public Relations Manager www.eura7.com

Zagadnienia: Internet, reklama, targetowanie behawioralne, EURA7 print