Czy za pomocą blogów można zwiększyć sprzedaż?

blank

Blogi zrobiły błyskawiczną karierę w Internecie. W ciągu ostatnich czterech lat liczba ich czytelników wzrosła aż o 300%. Okazuje się, że blogi to nie tylko efektywne narzędzia komunikacji, lecz również skuteczne instrumenty wsparcia sprzedaży. Czy firmy zatem powinny zmienić się w redakcje? Zabawa na serio? Wyniki badania „Harnessing the Power of Blogs” przeprowadzonego przez firmę badawczą JupiterResearch na zlecenie BuzzLogic wykazują, że dla 50 % konsumentów blogi stanowią wiarygodne źródło informacji przed podjęciem decyzji o zakupie. Dla 56% badanych z tej grupy, opinie publikowane na blogach mają kluczowe znaczenie przy wyborze konkretnej oferty. W porównaniu do skuteczności innych narzędzi e-marketingowych, blogi wydają się więc mieć nieporównywalnie większy potencjał. Z czego to może wynikać? 2.0, czyli komunikacja i sprzedaż Konsumenci badani przez JupiterResearch stwierdzili, że informacje zawarte na blogach pozwalają zdobyć kompletną wiedzę o produkcie lub usłudze przed ich nabyciem. Ich finalna skuteczność sprzedażowa oscyluje wokół 21% - tylu badanych podjęło decyzję o zakupie pod wpływem opinii zawartych na blogach. 19% respondentów wskazało treści publikowane przez blogerów jako elementy mające największy wpływ przy rezygnacji, bądź zmianie oferty na inną. Podobna liczba czytelników uznała blogi za źródło wiarygodnej i łatwo dostępnej informacji o produkcie lub usłudze. Czy założenie bloga oznacza więc gwarantowany wzrost sprzedaży? Siła tkwi w społeczności O potencjale i sile każdego bloga decyduje społeczność skupiona wokół niego. Jej aktywność wpływa na zwiększanie się zasięgu serwisu, przez co przekaz bloga może systematycznie docierać do coraz większej liczby użytkowników. Interakcje podejmowane przez czytelników z blogami i blogerami są podobne jak w przypadku serwisów społecznościowych. Opierają się na możliwości indywidualnego dodawania treści, aktywnego nawiązywania relacji przez internautów z innymi użytkownikami sieci. Blogi mają dar przekonywania W opinii ponad 20% konsumentów badanych przez JupiterResearch, treści publikowane na blogach mają o wiele większe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie niż informacje płynące z serwisów społecznościowych. To dość istotna różnica, wynikająca przede wszystkim z odmiennej specyfiki wiodących instrumentów Web 2.0. Blogi mają charakter indywidualnych dzienników, często odwołujących się do prywatnych przemyśleń i opinii autora. Bloger cieszy się autorytetem w społeczności swoich czytelników, z którymi kontaktuje się regularnie publikując określone treści. Portale społecznościowe mają charakter wirtualnej agory, gdzie każdy może zabierać głos w każdej sprawie. Może to powodować szum informacyjny, odbijający się na późniejszym obniżeniu skuteczności przekazu. Skąd wziąć społeczność? Rozkwit Web 2.0 zaowocował pojawieniem się mnóstwa różnego rodzaju portali społecznościowych, jak również blogów tworzonych przez internautów. Masowe nagromadzenie treści spowodowało, że użytkownicy sieci zaczęli z większą uwagą dobierać media, z których regularnie korzystają. Zawartość merytoryczna to często czynnik decydujący o popularności określonych blogów. To ona jest impulsem prowadzącym do budowy społeczności. To właśnie treść bloga wpływa przede wszystkim na to, czy czytelnicy bloga będą biernymi odbiorcami publikowanych informacji, czy też pod ich wpływem podejmą określone akcje, np. dokonają zakupu. Gościnność i częste odwiedziny u znajomych Charakterystyczne dla blogosfery jest stałe nawiązywanie relacji między jej uczestnikami. Pamiętać jednak należy, że środowisko blogerów rządzi się swoimi prawami. Blogerzy doceniają autentyczność, zwracając uwagę na oryginalność i unikatowy charakter przekazu zarówno wpisów publikowanych na blogach, jak i komentarzy w serwisach innych użytkowników. W skrócie rzecz ujmując – chcąc odnieść sukces należy postawić na konkretne, ciekawe treści. Polscy marketerzy polubili blogi W krajach zachodnioeuropejskich i w USA blogi od dawna są wykorzystywane jako narzędzia marketingu i PR. W polskiej blogosferze podobne zjawiska ostatnio przybierają na sile. Jednym z ciekawszych projektów tego typu, jest blog promujący najnowszą inwestycję Trigranit Development Sp z o.o. – osiedle Dębowe Tarasy w Katowicach. Blog wyróżnia szczególnie osoba jego autora – Piotra Kupichy, wokalisty bijącego rekordy popularności zespołu „Feel”. Po ilości komentarzy i aktywności użytkowników widać, że projekt jak na razie odniósł duży sukces wizerunkowy. Najbliższe miesiące pokażą, jak działania prowadzone w blogosferze przełożą się na sukces sprzedażowy Dębowych Tarasów. Polskie firmy mają sporo do powiedzenia Eksperci public relations od dawna mówią o dużym potencjale blogów w zakresie budowy wizerunku. Ostatnio rozstrzygnięto konkurs „Firmowy Blog Roku 2008”, zorganizowany z inicjatywy Dominika Kaznowskiego za pośrednictwem witryny blogifirmowe.wordpress.com. Do rywalizacji zakwalifikowały się 43 blogi firmowe spośród 73 zgłoszonych. Zwycięzcami zostali: Euro RSCG Sensors, mBank, e-lady.pl. Idea konkursu przypadła do gustu jego uczestnikom. Udział w konkursie pozwolił nam przekonać się jak różne pomysły na komunikację z klientem za pomocą prowadzenia blogów mają polskie firmy. Ta różnorodność idzie w parze z wysoką jakością większości blogów tworzonych przez przedsiębiorstwa z naszego rynku. W interesie nas wszystkich zaś leży stałe podwyższanie tej poprzeczki. – komentuje Łukasz Wołek, Managing Director Agencji interaktywnej EURA7 – pomysłodawca i założyciel bloga www.labber.pl, zdobywcy trzeciego miejsca w konkursie „Firmowy Blog Roku 2008”, w kategorii blogów dojrzałych (funkcjonujących od 6 miesięcy do 1 roku). Merytoryczna promocja doprawiona reklamą Możliwości prowadzenia promocji na blogach nie ograniczają się tylko i wyłącznie do ich treści. W Internecie pojawiły się blogowe sieci reklamowe oferujące możliwość prowadzenia kampanii za pośrednictwem najchętniej czytanych serwisów. W początkach ich działania wystąpiły pewne wątpliwości co, do samej do etyki działań tego typu. Jak wskazuje raport „Harnessing the Power of Blogs” ponad 40% internautów klika w reklamy zamieszczane na blogach, uważając je za najbardziej godne zaufania narzędzia promocji internetowej. Odsetek ten jest jeszcze wyższy w przypadku osób regularnie czytających blogi i uczestniczących w blogosferze – sięga 50%. Co więcej, dotyczy on zarówno kampanii wizerunkowych, jak również sprzedażowych. Jak widać reklama na blogach została doceniona i zaakceptowana przez blogosferę. Czy znajdzie więc swoje, stałe miejsce w toku planowania konkretnych kampanii internetowych promujących marki? Czekając na efekty Blogosfera rządzi się specyficznymi prawami, wśród jej uczestników występują reprezentanci praktycznie wszystkich grup docelowych. Występują oni często w roli liderów opinii, dotarcie i przekonanie ich do przekazu może znacznie zwiększyć skuteczność podejmowanych działań marketingowych, prowadząc je bezpośrednio w kierunku wzrostu sprzedaży. Blogi to narzędzia na których praca powinna być prowadzona systematycznie i z rozwagą, wtedy dopiero przynosi efekty. Najważniejszy w tym wszystkim jest fakt, że blogi jako jedne z niewielu narzędzi marketingowych pozwalają na trwałe budowanie lojalności wśród grup potencjalnych klientów. Jak potwierdzają badania Jupiter Research interaktywne nawiązywanie relacji między firmą, a jej kontrahentami owocuje wzrostem sprzedaży. To zaś stanowi fundament w rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Grzegorz Skuza Public Relations Manager Agencja interaktywna EURA7 www.eura7.com

Zagadnienia: sprzedaż, Internet, e-marketing, blogi print