Dziesięć demotywatorów w zakupach przez Internet

e-commerce

Założenie sklepu internetowego jest coraz łatwiejsze. Regularnie w naszych skrzynka mailowych pojawiają się oferty kolejnych firm, które po konkurencyjnych cenach proponują wykonanie strony internetowej.

Widać aktywność reklamową platform sklepowych, gdzie za niewielka opłatą miesięczną można korzystać z hostingu i gotowego oprogramowania e-commerce. Mniejsze firmy zaczynają czasem swoją przygodę ze sprzedażą przez Internet na aukcjach Allegro (gdzie również można posiadać sklep).

Kontrola na każdym etapie

Moje blisko dziesięcioletnie letnie doświadczenia ze sprzedażą przez Internet pozwalają mi stwierdzić, że polscy internauci wykazują dużo chęci do zakupów online. Nadal jednak samo złożenie zamówienia musi być maksymalnie uproszczone. Zamawiający musi mieć na każdym etapie składania zamówienia pewność, że kontroluje to co się dzieje. Trzeba go naprowadzać i ośmielać. Bo kluczowe jest tu ZAUFANIE.

TOP 10

Poniżej zamieszczam listę „demotywatorów” , które zarówno w wyniku badań ankietowych jak i moich obserwacji - zniechęcają do zakupów w sklepie internetowym.

  1. Dodatkowe opłaty i wysokie koszty dostawy ujawniane w ostatniej fazie składania zamówienia.
  2. Niezgodna z zasadami użyteczności nawigacja po sklepie (źle umiejscowiony koszyk, utrudniony powrót do zakupów, nieczytelna karta zamówienia, źle opisane przyciski nawigacyjne).
  3. Brak możliwości nawiązania kontaktu ze sprzedającym (brak nr telefonu, kontakt wyłącznie przez formularz, brak reakcji na naszą próbę kontaktu.
  4. Opisy produktów nieczytelne, niepełne, zawierające błędy lub sprzeczne informacje.
  5. Brak zdjęć lub źle zrobione zdjęcia.
  6. Skomplikowane zasady dostawy, brak informacji o dostępności towaru, a dalej o dostępności danych rozmiarów, kolorów itp.
  7. Brak preferowanej formy płatności.
  8. Konieczność rejestracji przed dokonaniem zakupu.
  9. Długi i żmudny proces zakupowy, zbyt długie formularze, źle zaprojektowana "captcha".
  10. Zawieszanie się systemu sklepu, źle wyświetlające się czcionki, oprogramowanie niepoprawnie działające w mniej popularnych przeglądarkach (np. Opera) i systemach operacyjnych (MAC, LINUX).

Sklep idealny od A do Z

Sprzedawca powinien na samym początku zadbać o właściwe opracowanie ścieżki klienta po sklepie, przetestować oprogramowanie sklepu na pilotażowej próbie klientów, zatroszczyć się o właściwy wybór partnerów technologicznych zapewniających sprawdzone rozwiązania i szybkie wsparcie techniczne. Warto pamiętać, że każda chwila niepoprawnego funkcjonowania, to dla sklepu internetowego ryzyko porzucenia koszyka przez kupującego i w konsekwencji utraty sprzedaży.

Nie rezygnuj z klientów

Zapewne większość firm, które popełnia w rozumieniu klientów powyższe błędy, nie ma ich świadomości lub wprost przeciwnie - świadomie rezygnuje z części klientów.

Oprogramowanie sklepu Internetowego w odróżnieniu do realnego sklepu, daje większe możliwości śledzenia zachowań klientów. Możemy analizować kliknięcia, konwersje, mamy statystyki. Zachęcam do korzystania z tych narzędzi i osiągania jeszcze lepszej sprzedaży! Jeżeli potrzebujesz usług związanych z Google AdWords i interpretacją Google Analytics, zapraszam do kontaktu.

Zagadnienia: Content www, Optymalizacja strony www print