Statystycznie rzecz biorąc...

blank

Po uruchomieniu strony internetowej oraz rozpoczęciu pozycjonowania jej w wyszukiwarkach, następnym krokiem jest badanie efektywności wszystkich tych działań. W tym momencie najważniejszą rzeczą jest włączenie statystyk odwiedzin na stronie. Jednym z lepszych tego typu oprogramowań jest Google Analytics, które w zupełności wystarczą do mierzenia skuteczności naszych kampanii reklamowych. Zaletą tego oprogramowania jest jego dostępność: Google Analytics (GA) są bowiem bezpłatne.Po skonfigurowaniu oprogramowania system zaczyna zbierać dane na temat ruchu na naszej stronie.Można z nich wyczytać informację na temat ilości odwiedzin na stronie, ile czasu poświęcali na zapoznanie się z ofertą, jak internauci trafili na naszą stronę, z jakich miejscowości, a nawet o której godzinie. W GA również otrzymujemy szczegółowe informacje np. na temat czy pozycjonowanie typu long tail (pisałem o tym w poprzednim wpisie) daje efekty, a co za tym idzie, czy klienci trafili na naszą stronę. Jeżeli branża, w której promujemy swoją stronę internetową jest bardzo obszerna może się okazać, że suma odwiedzin z "długiego ogona" jest o wiele większa niż suma odwiedzin z "mocno obstawionych" haseł branżowych. Pamiętajmy jednak, że klient szukający konkretnego produktu jest bardziej pewnym klientem niż ten, który szuka ogólnie, dopiero orientując się w ofercie. Dla przykładu klient szukający wycieczki, może wpisać w wyszukiwarce różne hasła: - wycieczki last minute - last minute grecja kontynentalna Jaka jest różnica ? Pierwsze hasło powoduje że klient trafiając na stronę internetowego biura podróży www.honeytravel.pl i znajduje tam szeroką ofertę wielu wycieczek w różne regiony świata. Drugie hasło daje już bardziej sprecyzowane wyniki pokazujące wycieczkę typu last minute do Grecji kontynentalnej. W drugim przykładzie klient trafił od razu na stronę z ofertą, której poszukiwał i po zaznajomieniu się z nią może przejść do kolejnego kroku realizacji zamówienia. Systemy e-commerce mające rozbudowany system składania zamówienia w GA jest dodatkowa opcja.Jest to opcja dotycząca "celu" i służy ona do analizowania poczynań potencjalnych klientów w naszym serwisie. Powiedzmy, że prowadzimy sklep internetowy i proces zakupów realizowany jest w czterech krokach.Definiujemy w GA ścieżkę celu i ustawiamy punkty kontrolne na wszystkich krokach zamówienia. Dzięki informacjom zbieranym przez GA możemy się teraz dowiedzieć, w którym miejscu klienci rezygnują z zamówienia. A to z kolei może nam dać podstawy do zoptymalizowania tego kroku lub zastanowienia się dlaczego ludzie rezygnują w tym momencie z procesu zamawiania. W swoim kolejnym wpisie chciałbym pokazać inne sposoby mierzenia efektywności prowadzenia kampanii reklamowych. Zapraszam więc do lektury! Dawid Golak www.honeytravel.pl

Zagadnienia: marketing, pozycjonowanie, SEO, marketing internetowy print