Słowa kluczowe, czyli klucz do sukcesu

blank

Uruchomienie strony internetowej to pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu marketingowego i komercyjnego w internecie. Kolejnym krokiem jest jej pozycjonowanie, czyli spowodowanie, iż klienci będą do nas zaglądać. Podstawową rzeczą przed rozpoczęciem pozycjonowania strony jest wybór słów kluczowych, na podstawie których wyszukiwarki internetowe będą ją rozpoznawać. Możliwych jest tu kilka rodzajów pozycjonowania. Wiele firm stara się pozycjonować poprzez słowa kluczowe, którymi są zwroty popularne i często używane przez internautów (w żargonie informatycznym mówi się o „mocno obstawionych frazach”). Dla przykładu w branży sklepów z bielizną mogą to być hasła: "sklep z bielizną", czy też "bielizna”. Przy takim podejściu dotarcie z naszą stroną do TOP-owych pozycji w wyszukiwarkach (pierwsza dziesiątka w Google dla poszczególnych zwrotów) może być jednak czasochłonne, trudne, a co za tym idzie także kosztowne. Rozwiązaniem tego problemu, zwłaszcza dla witryn nowych lub firm działających od niedawna, może być dodanie do frazy słów kluczowych dodatkowego słowa. W naszym przykładzie zamiast frazy: „sklep z bielizną” tworzymy „sklep z bielizną Poznań”, albo też „bielizna Poznań” (na hasło „sklep z bielizną” Google pokazuje nam ponad 1,5 miliona wyników, tymczasem hasło „sklep z bielizną Poznań” daje już tylko nieco ponad 220 tysięcy wyników). Oczywiście prowadząc internetowy sklep z bielizną i pozycjonując go na hasło z dodaną nazwą naszej miejscowości musimy się liczyć z tym, że rzadko będą do nas trafiać internauci z drugiego końca Polski. Dzięki temu zdobywamy jednak pierwszych klientów, budujemy swoją renomę i zdobywamy doświadczenia, które możemy wykorzystać w następnym etapie naszego rozwoju. W środowisku informatyków zajmujących się pozycjonowaniem prawdziwą furorę zrobiło w ostatnim czasie pojęcie długiego ogona (z ang. long tail). Strategia pozycjonowania na długi ogon polega na tym, że indeksujemy bardzo dużo stron z naszego portalu. Dzięki dobrej optymalizacji nasze strony pojawiają się na TOP-owych pozycjach na różne hasła związane z ofertą naszego sklepu. W naszym przykładowym internetowym sklepie z bielizną możemy więc stworzyć podstrony z konkretną ofertą, np.: bielizna damska, bielizna męska czy też bielizna nocna. Każda z tych stron może być pozycjonowana na swoje słowa kluczowe. Moim zdaniem jest to jedna z najbardziej efektywnych metod pozycjonowania witryny z bardzo dużą ofertą na stronie. Dobór słów kluczowych i pozycjonowanie witryny tylko z pozoru wydają się łatwe. Wymaga to przede wszystkim sporo pracy i czujności (trzeba na bieżąco monitorować na podstawie jakich słów kluczowych internauci odwiedzają naszą witrynę). Wiele firm próbuje „iść na skróty” dopisując do słów kluczowych najpopularniejsze frazy wpisywane przez internautów (są to przede wszystkim słowa związane z seksem). Tego typu nadużycia są jednak mocno tępione. W skrajnym wypadku, gdy treść witryny nijak ma się do słów kluczowych, trzeba się liczyć z tak zwanym banem lub wszelkiego rodzaju filtrami nakładanymi przez google. Witryna z zakazem może czasowo, a niekiedy nawet na stałe, wypaść z indeksacji w wyszukiwarkach. W konsekwencji zamiast w pierwszej dziesiątce będziemy na odległych pozycjach lub co gorsze nie będzie nas w wyszukiwarce w ogóle. Dawid Golak www.HoneyTravel.pl

Zagadnienia: marketing, pozycjonowanie, SEO, marketing internetowy print