Skuteczny e-marketing w oparciu o wskaźniki

blank

Skuteczny e-marketing za sprawą swojej mierzalności wymaga od marketerów myślenia i dostarczania wymiernych wskaźników, które mają na celu udowodnić efektywność ich działań. Planowanie i realizacja projektów marketingowych w oparciu o określone wskaźniki jest elementarnym działaniem jakie wymaga się nie tylko od marketerów, ale również od decydentów w firmach. Określenie mierników marketingowych wytycza kierunki rozwoju organizacji oraz ułatwia planowanie. Jest również sposobem kontroli i metodą zarządzania (Management by Objectives (MBO). eMarketer.com w jednym swoich artykułów poświęconych efektywności działań marketingowych w internecie stawia dość interesującą tezę „Marketers are desperate for a clear, comprehensive and effective set of metrics and measurement systems for driving marketing performance”. Nie sposób się z nią nie zgodzić. Mierzalność działań e-marketingowych Możliwości jakie daje internet w realizacji działań marketingowych implikują powstawanie oddzielnych specjalizacji w ramach samego e-marketingu, wspominając chociaż o e-mail marketingu, social media marketingu, marketingu w wyszukiwarkach. Każda z owych specjalizacji ma swoje unikalne modele mierzenia działań. Jest jednak pewna kluczowa grupa wskaźników, którą posługują się marketerzy w celu określenia ewaluacji i efektywności kampanii marketingowych w internecie. Współczynnik klikalności (CTR - Clickthrough rates) jest chyba najpopularniejszym wskaźnikiem w e-marketingu używanym w reklamie online. CTR określa efektywność danej kreacji reklamowej (klikniecie w reklamę), jednak nie powinien być on jednym wskaźnikiem branym pod uwagę przy realizacji kampanii. Dla przykładu w kampaniach banerowych (brandingowych oraz sprzedażowych) ten wskaźnik może mieć różną wartość, ale nie przekracza on obecnie więcej niż 0,5% i cały czas maleje. Z kolei w marketingu w wyszukiwarkach jest jednym z kluczowych wskaźników efektywności kampanii np. Google AdWords. Wejścia na stronę (trafiic to website) oraz generowanie lidów (lead generation) są to jedne z ważniejszych wskaźników w marketingu internetowym. Pierwszy określa liczbę osób, która trafiła na nasza stronę z różnych miejsc w internecie (traffiic source), a druga mówi o jakości owych odwiedzin, wyrażonej np.: pozostawianiem danych teleadresowych (zapisanie się do newslettera, pobranie raportu, oferty etc.). Zwrot z inwestycji marketingowej (ROI w marketingu) jest najczęściej stosowanym wskaźnikiem na etapie tworzenia planów i kampanii marketingowych. Najbardziej go lubią decydenci w zakresie określania wysokości budżetów marketingowych – prezesi, dyrektorzy finansowi. Na temat ROI w marketingu więcej szczegółów dostępnych jest w artykule Optymalizacja zwrotu z inwestycji (ROI) w marketingu. Więcej na: http://www.damiankowalczyk.pl/2011/08/skuteczny-e-marketing-wskazniki.html