SEO jako efektywne narzędzie e-marketingowe

blank

SEO (Search Engine Optimization) czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi e-marketingowych, za pomocą którego realizowanych jest wiele istotnych celów marketingowych, które determinują sukces biznesowy organizacji. Potwierdzeniem tej tezy są wyniki badań przeprowadzonych przez Forbes"a (Forbes 2009 ad effectiveness survey), w których 53% marketrów wskazuje właśnie SEO jako najbardziej efektywne narzędzie marketingowe online. Wpływ na wysoką pozycję SEO w wachlarzu taktyk e-marketingowych ma niewątpliwie znaczenie wyszukiwarek w internecie. Google jako synonim wyszukiwarki (prawie 95% udziału w rynku w Polsce wg danych Gemiusa) spowodował, ogromny rozwój narzędzi (taktyk) Search Engine Optimization (SEO) oraz jego znaczenia w obszarze obecności marki/produktu w internecie. Wejścia na stronę z wyszukiwarek są jednym z najważniejszych źródeł, z których internauci dowiadują się o naszej firmie/produkcie/usłudze oraz które w znacznym stopniu wpływa na budowę wizerunku i rozpoznawalności danej marki w internecie. Wie o tym każdy kto korzysta z jakiegokolwiek narzędzia z obszaru analityki webowej (np. Google Analytics). Optymalizacja stron internetowych ma za zadanie uczynić ją możliwie jak najbardziej „przyjazną” dla wyszukiwarek. Search Engine Optimization jest procesem, który wpływa na wyniki wyszukiwania wyszukiwarki Google - wyszukania organiczne tzw. SERPy (Search Engine Results Page). SEO natomiast nie ma żadnego przełożenia na wyniki (linki) sponsorowane Google AdWords. Główne metody optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO obejmują: działania „on-site” - bezpośrednio z budowy strony i jej konstrukcji (np.: tagi title i description, struktura adresu url, landing pages, blogowanie, content creation - tworzenie treści na potrzeby internetu) działania „off-site” - nie związane z samą stroną internetową (np. linki zewnętrzne) Najskuteczniejsze taktyki e-marketingowe w obszarze SEO Badanie przeprowadzone przez MarketingSherpa (2012 Search Marketing – SEO Edition) wskazuje, iż 50% badanych firm uważa, że najbardziej skuteczną i jednocześnie bardzo trudną w realizacji taktyką SEO jest content creation - tworzenie treści na potrzeby internetu. Trudniejszą taktyką SEO w implementacji było jedynie pozyskanie linków zewnętrznych (external link building) do strony (działania „off-site”). Tworzenie treści na stronie internetowej pod kątem wyszukiwarki czyli tzw. SEO copywriting, które jednocześnie są interesujące dla czytającego je internauty sprawiają, że wyświetlają się one wysoko w wynikach wyszukiwania Google (w SERPach), a w konsekwencji przyciągają linki zewnętrzne (zamieszczenie linków na zewnętrznych stronach, które prowadzą do naszej strony), ponieważ ludzie sami do nich linkują. Główne cele w zakresie działań SEO Według innego badania przeprowadzonego przez MarketingSherpa, głównym celem SEO dla 61% marketerów jest zwiększenie ruchu na stronie (zwiększenie wizyt). Innymi ważnymi wskaźnikami w obszarze SEO, które wskazują marketingowcy to wzrost znajomości marki/produktu (46%) oraz generowanie lidów (lead generation - pobieranie informacji teleadresowych od klientów w zamian za np. możliwość pobrania raportu, ulotki) – 44%. SEO jest również bardzo skuteczne w zwiększeniu sprzedaży online, w realizacji celów public relations (PR) oraz zaangażowaniu klienta, dlatego coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z wpływu content marketingu na ich strategie optymalizacji wyszukiwarek. Tworzenie wysokiej jakości treści na strony internetowe (content marketing) jest trudne z dwóch powodów: - częstego braku w organizacjach odpowiednich kompetencji w tworzeniu oryginalnych i ciekawych treści na strony internetowe (m.in. w oparciu o SEO copywriting) - braku czasu na tworzenie owych treści Więcej na: http://www.damiankowalczyk.pl/2011/08/seo-optymalizacja-i-e-marketing.html