Różnice kulturowe. Jakie znowu różnice?

blank

Różnice kulturowe są modne. Trendy. Ale o co w tym wszystkim chodzi? Może są trochę przereklamowane? Ile można słuchać o kulturach kolektywistycznych i indywidualistycznych? Co dla nas z nich wynika? Jak naprawdę różnice kulturowe wpływają na naszą pracę? Na naszym blogu prezentujemy wyniki różnych badań z zakresu zarządzania międzykulturowego. Dzisiaj przyjrzymy się czym się różnią menedżerowie amerykańscy i rosyjscy. Alexei Matveev i Paul Nelson przeprowadzili badania w Rosji i USA. Chcieli sprawdzić czy Amerykanie czy też Rosjanie są lepszymi menedżerami jeśli chodzi o: komunikację interpersonalną, efektywne zarządzanie zespołem, komunikację międzykulturową (umiejętność nawiązania relacji, współpracy z osobą z innej kultury). I co się okazało? Rozczaruję wszystkich rusofilów. Amerykanie osiągnęli wyższe wyniki. We wszystkim (niemalże). Choć warto podkreślić, że koncepcja efektywności oraz badane elementy komunikacji pochodziły z kultury zachodniej (mówiąc inaczej - od początku badanie daje fory Amerykanom). Co jeszcze jest dla nas ważne w tym badaniu? Okazało się, że w zespołach zróżnicowanych kulturowo efektywność pracy zespołu w dużej mierze (aż w 20% ) zależy od umiejętności komunikacji międzykulturowej pracowników. Jeśli zespół międzykulturowy jest zgrany a jego członkowie mają wysokie umiejętności komunikacji międzykulturowej to (jak pokazują badania) taka grupa ma lepsze wyniki od grupy jednolitej kulturowo, np: większą produktywność lepsze rozpoznanie błędów i generowanie rozwiązań lepszą jakość i więcej pomysłów podczas burzy mózgów większą kreatywność w radzeniu sobie z problemami Jeszcze nie macie zespołu międzykulturowego? Na podstawie: Cross Cultural Communication Competence and Multicultural Team Performance by A. Matveev and P. Nelson

Zagadnienia: zarządzanie, komunikacja, psychologia międzykulturowa, różnice kulturowe print