Lepiej było nie żartować... Różnice kulturowe.

blank

Żarty są potrzebne. Nie tylko w Polsce rozładowują atmosferę na spotkaniach, pomagają nawiązać kontakt. Czy zawsze pomagają? Czy zawsze są rozumiane? Jak jest z żartami w komunikacji międzykulturowej? W międzynarodowej firmie na korytarzu mija się dwóch pracowników. Jeden z nich (Stefan) trzyma dwie butelki wody mineralnej. Drugi (Johan) mijając go rzuca: - Stefan! Aż dwie butelki wody mineralnej? Toż to czysta rozpusta! Stefan zatrzymuje się, patrzy zadziwiony na Johana po czym wzrusza ramionami i odchodzi. Johan zostaje sam z przykrą świadomością, że lepiej było trzymać język za zębami. O co w tym zdarzeniu chodzi? Jakiej reakcji spodziewał się Johan? Johan jest Holendrem. Został wychowany w tradycji kalwińskiej, która stawia ponad wszystko oszczędność i umiarkowanie (również w jedzeniu i piciu). Zgodnie z takim światopoglądem dwie butelki wody dla jednej osoby to rozrzutność, jedna butelka wystarczy w zupełności. To była tylko woda mineralna, ale aż dwie butelki! Dla oszczędnego Holendra to zabawne zestawienie. Pobłażanie sobie i nieumiarkowanie w piciu wody mineralnej – to bardzo śmieszne. Johan oczekiwał, że Stefan odpowie żartem, np. „Och, to zapas na dwa miesiące” albo „Obchodzę dziś urodziny mojego kota” albo „W końcu dostałem podwyżkę”. Ale nic takiego się nie stało. Stefan jest Niemcem. Tematy żartów niemieckich są inne. Oszczędność czy raczej skąpstwo (Holendrów stereotypowo postrzega się jako skąpych) nie jest aż tak ważna w Niemczech, by taki żart mógł być trafny. W Polsce ten żart byłby śmieszny i doczekał się odpowiedzi, ale z zupełnie innych względów niż w Holandii. To nie oszczędność (skąpstwo) by nas śmieszyło, a narzekanie na sytuację finansową. Bardzo przypomina dowcip: „Lubię zarobić, lubię stracić, poproszę 10 dkg kaszanki”. I tak, Holender i Polak by się pośmieli, poczuli wspólnotę dusz, a przecież śmieliby się z zupełnie innych rzeczy….. żart holenderski za H. de Jongste

Zagadnienia: komunikacja, szkolenia, komunikacja międzykulturowa, zespoły międzynarodowe print