Bądź szefem świadomym wartości!

blank

Lepsza komunikacja i motywacja w zespole. Jak komunikować się w zgodzie z wartościami innych ludzi?

Bądź szefem-menedżerem świadomym wartości swoich pracowników, współpracowników oraz klientów (w oddzielnym artykule wartości w sprzedaży)

Poznaj wartości ludzi, z którymi pracujesz i mów do nich językiem wartości.Komunikuj się z nimi przez pryzmat tego co dla nich jest ważne. Co to znaczy zapytasz? Jeśli wiesz co jest ważne dla twojego pracownika łatwiej ci nawiązać do tego w rozmowie z nim ze szczerą intencją i chęcią, by on też był zadowolony z efektów swojej pracy wykonując ją w zgodzie ze swoimi wartościami.

Przykład: jak odkryć wartości.
Weźmy przykład szefa-menedżera, dla którego efektywność jest na pierwszym miejscu, nie licząc ile czasu pracownik poświęca temu zadaniu. Dla jego pracownicy Anety ważne jest dziecko i uczestniczenie w jego rozwoju, uczestniczenie w przedstawieniu, w którym występuje co wiąże się z punktualnym wyjściem z pracy danego dnia, a nie zostawaniem po godzinach bo mam ważny projekt do ukończenia. Dla szefa-menedżera najważniejszy jest projekt i trzeba zostać tego dnia dłużej w pracy.

Aneta "bije się z myślami" boi się zawieść szefa, by nie stracić szansy na awans lub pracy, z drugiej strony bardzo chce uczestniczyć w życiu dziecka (co jest ważną wartością dla niej) , a szef-menedżer chce by została po godzinach tego dnia (gdyż to dla niego jest ważne) i poświęciła się projektowi ( jego nadrzędną wartością jest produktywność - efektywność działania)

Jak w takim wypadku szef-menedżer ma zmobilizować Anetę do zajęci się projektem ( kiedy myślami jest przy swoim dziecku) wiedząc, że jej główną wartością jest uczestniczenie w ważnych wydarzeniach, w życiu jej dziecka?

Gdyby szef-menedżer nie brał pod uwagę wartości Anety z pewnością wydałby polecenie służbowe, że projekt musi być zrobiony do . (podając datę ukończenia). Wtedy Aneta czułaby się, że jej wartości i to co jest dla niej ważne nie jest honorowane. Nawet gdyby posłuchała wywierającego presję szefa i zrezygnowała z uczestniczenia z dzieckiem w przedstawieniu to czułaby się " źle". Czułaby dysonans i jednocześnie wewnętrzny "opór" wobec swojego szefa-menedżera, który "zmusza" ją w jej rozumieniu do dokonywania wyborów nie będących w zgodzie z jej wartościami.

Znając wartości Anety jej szef-menedżer mógłby zapytać: czy możesz zostać po godzinach, by skończyć ten projekt gdyż za 2 dni mamy go przedstawić klientowi i firmie zależy na tym kliencie. Aneta odpowiedziałaby: dziś nie mogę mam przedstawienie dziecka o godzinie 17 tej.

Szef powiedział: wiem jak ważne jest dla ciebie uczestniczenie w życiu twojego dziecka. Jak zatem chciałabyś rozwiązać te kwestię byś mogła uczestniczyć w przedstawieniu dziecka, a jednocześnie zdążyć przygotować ten projekt dla klienta za 2 dni? Lub Zastanówmy się wspólnie nad rozwiązaniem jak mogłabyś uczestniczyć w przedstawieniu dziecka, a jednocześnie zdążyć przygotować ten projekt dla klienta za 2 dni? Jaką masz propozycję?

Aneta mogłaby odpowiedzieć, że poprosi koleżankę z działu by pomogła jej na etapie X lub by zrobiła X. Mogłaby odpowiedzieć także, że wrócę do pracy po przedstawieniu i tym się zajmę lub przyjdę do pracy wcześnie rano następnego dnia by tym się zająć... ~~~ kontynuacja artykułu oraz sprawdź jakie są twoje wartości na www.coachinginstitute.biz -> ~~~ Felietony

~Wyjaśnienie jak możemy poznać swoje wartości i innych (choć coaching wartości i dokładne ich określenie może być częścią procesu coachingu)

Zagadnienia: menedżer, coaching, efektywność, rozwój kompetnecji print