Sto lat, niech żyją nam gry strategiczne!

blank

Gry strategiczne, a właściwie ich wykorzystanie do celów edukacyjnych, świętuje właśnie równe półwiecze! Pięćdziesiąt lat temu gry strategiczne zostały po raz pierwszy użyte w trakcie zajęć na jednym z uniwersytetów Północnej Ameryki. Niektórzy szukając początków nieco wcześniej, traktując gry strategiczne jako kolejne stadium gier planszowych i wojennych, które powstały 5000 lat temu. Poważniejsze badania nad zastosowaniem gier miały miejsce już w dwudziestoleciu międzywojennym, jednak największy rozwój przyniosło zastosowanie pierwszych systemów operacyjnych w komputerach, umożliwiając wprowadzenie wirtualnego gracza i większej ilości zmiennych. Internet dopełnił dzieła stając się platformą wymiany pomysłów i rozwiązań. Prześledzenie informacji o grach na przestrzeni tych pięćdziesięciu lat pokazuje ciekawe zależności, szczególnie w obszarze celów jakie stawiano rozgrywkom. W latach 70’ waga poszczególnych celów układała je w kolejności: 1. Wiedza merytoryczna wyniesiona ze szkolenia, 2. Umiejętności podejmowania decyzji, 3. Współpraca grupowa, 4. Zdobyte doświadczenie, 5. Formułowanie strategii. Po drobnych zawirowaniach w kolejnych dekadach, badania przeprowadzone na początku XXI wieku pokazują nieco zmienioną kolejność: 1. Doświadczenie 2. Formułowanie strategii 3. Wiedza merytoryczna 4. Umiejętności podejmowania decyzji 5. Współpraca w grupie Po chwili zastanowienia można zauważyć, że nowa kolejność oczekiwanych efektów gry strategicznej odzwierciedla oczekiwania pracodawców na rynku pracy. Mniej istotne staje się wykształcenie (co kandydat wie), a bardziej – doświadczenie (co potrafi zrobić). Ważniejsza jest umiejętność formułowania strategii, a więc umiejętność globalnego, długofalowego i wieloaspektowego spojrzenia, niż umiejętność podejmowania decyzji. Nieco zaskakująca jest niska pozycja teamworkingu, tym bardziej, że tendencja na świecie jest odwrotna – odkrycia naukowe, czy nowe wynalazki są w dużej ilości przypadków efektami pracy grupowej. Być może wpływ na to ma przeprowadzenie badań w USA – w mocno indywidualistycznej kulturze, skoncentrowanej na jednostce. Tak, czy inaczej, gry strategiczne już od 50 lat pozwalają skutecznie szkolić i rozwijać umiejętności. Piękna rocznica! Pozostaje życzyć następnych 50 lat…

Zagadnienia: szkolenia, gry strategiczne, gry symulacyjne, edutainment print